Tükör a világra (Denis McQuail: A tömegkommunikáció elmélete )

  • Bugyinszki György
  • 2004. május 27.

Könyv

Az amerikai stílusú médiapoli-tizálás hazai térnyerésének egyik mellékterméke a kommunikációs szakember, pontosabban: a politikai kommunikációról magyarázó, médiában mutatkozó közszereplõ. Lehet inkognitóban lévõ pártkatona vagy a "média" nevezetû gumicsontban témára lelõ középkategóriás bölcsész, a lényeg, hogy percenként többször is használja a "kommunikációs defenzívába kényszerült" és a "neki sikerült tematizálnia a közbeszédet" fordulatokat. Még egy segítség az azonosításhoz: az ilyen elemzõk a közvélemény-kutatási eredmények hibahatáron belüli ingadozásában is a pártok társadalmi támogatottságának apró átrendezõdését látják, ezzel bizonyítva, hogy gõzük sincs a kommunikáció- és társadalomkutatás módszertanának alapjairól. Pedig a kommunikációelmélet ma már egy többé-kevésbé önállónak tekinthetõ szaktudomány, bõ fél évszázados múlttal, saját kánonnal, zsargonnal és axiómákkal. A terület magyar nyelven hozzáférhetõ, egyébként több mint gyér szakirodalma a közelmúltban egy fontos klasszikussal gyarapodott, Denis McQuail A tömegkommunikáció elmélete címû, több mint két évtizede íródott, de máig érvényes és jól használható alapmûvével.

Az amerikai stílusú médiapoli-tizálás hazai térnyerésének egyik mellékterméke a kommunikációs szakember, pontosabban: a politikai kommunikációról magyarázó, médiában mutatkozó közszereplõ. Lehet inkognitóban lévõ pártkatona vagy a "média" nevezetû gumicsontban témára lelõ középkategóriás bölcsész, a lényeg, hogy percenként többször is használja a "kommunikációs defenzívába kényszerült" és a "neki sikerült tematizálnia a közbeszédet" fordulatokat. Még egy segítség az azonosításhoz: az ilyen elemzõk a közvélemény-kutatási eredmények hibahatáron belüli ingadozásában is a pártok társadalmi támogatottságának apró átrendezõdését látják, ezzel bizonyítva, hogy gõzük sincs a kommunikáció- és társadalomkutatás módszertanának alapjairól. Pedig a kommunikációelmélet ma már egy többé-kevésbé önállónak tekinthetõ szaktudomány, bõ fél évszázados múlttal, saját kánonnal, zsargonnal és axiómákkal. A terület magyar nyelven hozzáférhetõ, egyébként több mint gyér szakirodalma a közelmúltban egy

fontos klasszikussal

gyarapodott, Denis McQuail A tömegkommunikáció elmélete címû, több mint két évtizede íródott, de máig érvényes és jól használható alapmûvével.

A kötet számos fontos kérdést tárgyal (a sajtó feladata, információs társadalom, a média intézményi és gazdasági alapjai, a nyilvánosság természete), a legértékesebb munkát azonban azzal végzi, hogy segít rendet vágni a média hatásairól szóló, unalomig ismert okosságok erdejében. McQuail a hatásmodellek két markáns típusát különbözteti meg. Az egyik közvetlen és erõs hatást tulajdonít a tömegkommunikációs eszközöknek, és elemzéseiben a médiatartalmak jellege és az azokat befogadók viselkedése közti együttállásokra koncentrál. Munkamódszere a számolgatás, a strigulázás. Például, hogy hányszor láttunk egy propagandafilmet, és mennyivel nõtt ezáltal a hirdetett termékbe (vagy politikusba) vetett bizalmunk, vagy mennyi erõszakos jelenettel szembesülünk naponta, és mennyivel leszünk ettõl erõszakosabbak. Finomításképpen még belekalkulálhatjuk a médiaüzenetekrõl szóló személyközi beszélgetéseinket is a modellbe, mint a befolyásolás második lépcsõfokát, és a napirend-megállapító hatást. Utóbbi szerint a média nem abban ludas igazán, hogy ránk tukmál egyes nézeteket, hanem abban, hogy kijelöli és leszûkíti a beszédtémáink és a látókörünkbe kerülõ válaszok körét. Bár ez a megközelítés igencsak elterjedt, és elsõ látásra talán nem is tûnik egetverõ csacskaságnak, a kiváló amerikai médiatudós gyanakvásra szólít fel minket, és egy alternatív megközelítés mellett érvel.

Elõször rámutat, hogy a "médiatartalom" és az "egyén" elemzési egységei közé érdemes beiktatni az "olvasat" kategóriáját is, hiszen ha egy véres akciófilm látványára csak egy lesajnáló félmosoly a válaszunk, akkor kérdéses, hogy erõszakos látvánnyal van-e dolgunk egyáltalán. Hiszen ugyan miféle agresszív látvány az, melyet szemlélõje nem tekint akként?! Politikai propagandafilm-e az a spot, amely többet árt, mint használ a hirdetett "termék" népszerûségének? És egyáltalán, miféle dolog az, hogy a horrorfilmek miatt rémálmokkal küszködõk és a vacsorakészítés közben mellesleg háttér-televíziózók ugyanúgy egy strigulát érnek a kvantitatív elemzésekben? Azoknál is célt téveszt a hagyományos kutatási metodika, akik egy pszichothrillert csak a zenéje vagy urambocsá' a fõhõs vonzó felszíni struktúrája miatt fogyasztanak. Ily módon megfordul a kérdésfeltevés, és többé már nem azt kutatjuk, hogy mit tesznek a média üzenetei az emberekkel, hanem hogy mit tesznek az emberek a média üzeneteivel. Ezért ha azt is találjuk, hogy az erõszakosan viselkedõ emberek több erõszakot láttak a tévében, mint szelídebb társaik, akkor sem fair ezért a médiát hibáztatni. Mert könnyen megeshet, hogy a mi kis agresszoraink éppen azért keresik az erõszakos jeleneteket a képernyõn, mert erõszakosabb természetûek. A régi dilemma új köntösben. Mi a média? Ablak a világra, vagy tükör, melyben önmagunkat keressük?

McQuail szerint más baj is van a száraz, számszaki vizsgálatokkal. Annyira hajszolják az értéksemleges, objektív tudományos leírás eszményét, hogy végül a fürdõvízzel együtt

a lefolyóba távozik

a lényeg: a társadalmi felelõsségérzet. És ezen a ponton nyílnak meg a kapuk a rendszerkritikus, marxizáló iskolák elõtt. Csak néhány közkeletû variáns, ízelítõül. A média a figyelem elterelésével eléri, hogy a kizsákmányolt munkásosztály öntudatra ébredése és forradalmi szervezkedése ne történhessen meg. Továbbá újratermeli a fogyasztók tömegét a reklámok özöne által, a tingli-tangli szórakoztatás valódi célja pedig az, hogy a munkások napról napra levezethessék a bennük gyülemlõ feszültséget, és másnap tehermentesített pszichével induljanak dolgozni - fenntartva a kapitalista rendszert. A feministáknak is megvan a maguk szólama: a média a klisés ábrázolásmódjával konzerválja, erõsíti és újratermeli a társadalmi és nemi egyenlõtlenségeket. Csupa gazság mindenfelé, ráadásul az a sok erõszak meg szex a tévében, no meg az interneten - kész erkölcsi fertõ! S hová minden, mi értékes? A tömegkultúra bizony a médiamoslék szinonimája!

De emlékezzünk csak a korábban mondottakra! Majd a nézõ eldönti, hogy neki mit jelentenek a média üzenetei. A csúf médiát fel kell tehát mentenünk minden vádpont alól, hiszen az értelmezési szabadság mindenek elé helyezése is lehet felelõsségteljes, értékféltõ hozzáállás. "Szemiotikai demokrácia" - ahogyan Fiske nevezi. A kör bezárult; a szûk látókörû méricskélésekkel szembeállított alternatíva vegytiszta típusának ugyanúgy nincs semmiféle mondanivalója a "nagy társadalmi összefüggésekrõl". McQuailnek sincs válasza a "hogyan tovább?" kérdésre, de dicséretére legyen mondva, hogy õ legalább idáig eljutott - ráadásul mindenki közül talán elsõként. És a felvezetésben említett médiatudorokkal ellentétben.

Bugyinszki György

Osiris, 2003, 473 oldal, 4180 forint

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?