KÖNYVMELLÉKLET

Túl sok szín?

Támogatás és támadás: Női civil szervezetek az illiberális demokráciában

Könyv

Az elmúlt tizenhárom év bővelkedett a „köz­ellenségekben”, ezek egyike a „senki által nem választott” civil társadalom volt.

Hogyan érintették a politikai változások a civil szervezeteket, és milyen megküzdési stratégiáik alakultak ki? Erre keresi a választ e tanulmánykötet, amelynek már az előszavából kiderül, hogy az autokratizálódó, illiberális állam nem csak e szervezetek, de a témával foglalkozó kutatók mozgásterét is radikálisan megváltoztatta.

A két szociológus az Orbán-kormány családpolitikáját szerette volna megvizsgálni, ám eközben – a korábbiakkal ellentétben – nem tudtak a döntéshozó szervek munkatársaival beszélni. Úgy határoztak hát, hogy feltérképezik a „holdudvar” civil szervezeteit, amelyek vélhetően hatással vannak a családpolitikai döntésekre. Fejős Anna és Szikra Dorottya, Neményi Máriával és Vajda Rózával húsz, nőkkel és családokkal foglalkozó civil szervezet képviselőivel vettek fel interjút, kiegészítésképpen pedig átnézték a szervezetek online tevékenységét és a bírósági adatbázisban szereplő dokumentumait.

A könyv első három tanulmánya az elméleti kontextust vázolja fel. Az ezeket követő két tanulmány a vizsgálati eredményeket tárja fel, a záró fejezet pedig azt bontja ki, hogy a meglévő kihívásokat hogyan tetézte a járvány.

Gerő Márton (Elzárkózás és fojtogató ölelés: A civil szervezet és az állam átalakuló kapcsolata az erősödő kontroll korszakában) rögtön leszögezi, hogy a civil szervezetek szűkülő tere és az állammal való kommunikációjuk beszűkülése globális jelenség. Ugyanakkor, ha nem csak az emberi jogi civil szervezeteket nézzük, árnyaltabb a kép: az autoriter rezsim célja nem a civil társadalom megszüntetése, „csupán” a kontrollja. Gerő részletesen bemutatja a civil társadalom lehetséges meghatározásait és típusait, majd a hallgatói mozgalmak (HÖOK vs. HAHA) példáján keresztül elemzi, hogy az állam hogyan tudja kihasználni az érdekképviseleti csoportok közötti rivalizálást a saját hatalmi érdekei szerint.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.