KÖNYVMELLÉKLET

Túl sok szín?

Támogatás és támadás: Női civil szervezetek az illiberális demokráciában

Könyv

Az elmúlt tizenhárom év bővelkedett a „köz­ellenségekben”, ezek egyike a „senki által nem választott” civil társadalom volt.

Hogyan érintették a politikai változások a civil szervezeteket, és milyen megküzdési stratégiáik alakultak ki? Erre keresi a választ e tanulmánykötet, amelynek már az előszavából kiderül, hogy az autokratizálódó, illiberális állam nem csak e szervezetek, de a témával foglalkozó kutatók mozgásterét is radikálisan megváltoztatta.

A két szociológus az Orbán-kormány családpolitikáját szerette volna megvizsgálni, ám eközben – a korábbiakkal ellentétben – nem tudtak a döntéshozó szervek munkatársaival beszélni. Úgy határoztak hát, hogy feltérképezik a „holdudvar” civil szervezeteit, amelyek vélhetően hatással vannak a családpolitikai döntésekre. Fejős Anna és Szikra Dorottya, Neményi Máriával és Vajda Rózával húsz, nőkkel és családokkal foglalkozó civil szervezet képviselőivel vettek fel interjút, kiegészítésképpen pedig átnézték a szervezetek online tevékenységét és a bírósági adatbázisban szereplő dokumentumait.

A könyv első három tanulmánya az elméleti kontextust vázolja fel. Az ezeket követő két tanulmány a vizsgálati eredményeket tárja fel, a záró fejezet pedig azt bontja ki, hogy a meglévő kihívásokat hogyan tetézte a járvány.

Gerő Márton (Elzárkózás és fojtogató ölelés: A civil szervezet és az állam átalakuló kapcsolata az erősödő kontroll korszakában) rögtön leszögezi, hogy a civil szervezetek szűkülő tere és az állammal való kommunikációjuk beszűkülése globális jelenség. Ugyanakkor, ha nem csak az emberi jogi civil szervezeteket nézzük, árnyaltabb a kép: az autoriter rezsim célja nem a civil társadalom megszüntetése, „csupán” a kontrollja. Gerő részletesen bemutatja a civil társadalom lehetséges meghatározásait és típusait, majd a hallgatói mozgalmak (HÖOK vs. HAHA) példáján keresztül elemzi, hogy az állam hogyan tudja kihasználni az érdekképviseleti csoportok közötti rivalizálást a saját hatalmi érdekei szerint.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.