Ugye, mi jó barátok vagyunk?

Michael Caine: Egy angol úr Hollywoodban

Könyv

Michael Caine menő. Kivételesen nem kezdenénk érdemei felsorolásába, egyrészt mert megteszi ezt ő maga is magyarul nemrég megjelent önéletrajzában, de azért sem hozakodnánk elő a közismert filmcímekkel, mert Caine önéletrajzának vannak a filmeknél is hangsúlyosabb vonulatai.


Az egyik ilyen, hogy az elmúlt közel fél évszázad folyamán milyen előkelőségekkel bulizott és kikkel vacsorált (esetleg ebédelt) együtt a sztárszínész, aki szegény sorból és Maurice Joseph Micklewhite-ból küzdötte fel magát a mindenki által jól ismert Michael Caine-né.

Michael Caine-nek közel fél évszázados filmes és társasági karrierje során megadatott, hogy együtt vacsorázzon Barbra Streisanddal, együtt mutatkozzon a Beatlesszel és a Rolling Stonesszal, együtt bulizzon John Lennonnal, és Abramovics páholyából drukkoljon a Chelsea-nek. A híres és/vagy dúsgazdag ebéd- és vacsorapartnerek sora még hosszan folytatható (folytatja is a szerző), meg azoké a filmipari segéderőké (ügynököké, egyebeké) is, akik sokat tettek azért, hogy e nem mindennapi karrier lankadatlanul virágozzék. Az önéletrajzíró színész egyik felettébb idegesítő szokása az állandó köszöngetés (mint akit megtámadott az Oscar-kór), a másik pedig, hogy nem telik el úgy bekezdés, hogy ne derülne ki valamilyen hírességről, hogy micsoda országos (sőt kontinenseken átívelő) cimborája is a szerzőnek. Szerencsés ember az, akinek ennyi jó barátja akad, és a jó barátok közt ennyi a milliárdos és a private jet-tulajdonos. Sűrű felemlegetésük azonban azt a - bizonyára téves - képet festi a főhősről, hogy egy kis urizálásért nem megy a szomszédba (a szomszéd is nyilván jó barát). És ez nem minden, mert egyedülállóan gazdag ismeretanyagra tehet szert Caine könyvéből az is, aki a színész életpályáját ingatlanvásárlásainak és éttermi befektetéseinek tükrében mérlegelné.

Egyesek úgy dicsérnek, hogy nincs benne köszönet, mások meg úgy gyakorolnak önkritikát, hogy az csupa vállonveregetés. Egészséges életszemléletének hála Michael Caine az utóbbiak közé tartozik. Jelszava a "jót vagy semmit" - magáról éppúgy, mint másokról. Az egyensúly kedvéért azért esik némi szó egy elbaltázott házasságról, a hosszú éveken át tartó ivászatról és a kizárólag a lóvéért elvállalt filmekről. Egyike ezeknek a Cápa 4. is - az egész könyv talán legsokatmondóbb epizódja, amikor Caine arról ír, hogy a Hannah és nővéreiért kapott Oscart azért nem tudta átvenni, mert épp a Cápa 4-et forgatta a Karib-szigeteken. Kicsi és mellékes epizód ez, a közelébe sem ér a királynős, a John Wayne-es vagy a Frank Sinatrá-s anekdotáknak. Persze hogy nem ér, mert nincs benne se sztár, se gazdag ember, csak a megfejtés, egy a sok közül, hogy Caine miért ilyen kitartóan menő. Talán azért, mert az ordas nagy gagyi és az ordas nagy Woody neki egyre megy. Nem kell nagy ügyet csinálni a dologból; játszani kell, elvégre azért fizetik az embert. És ha írni nem is, játszani, azt nagyon tud.

Fordította: Bozai Ágota. Libri, 2011, 381 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.