rés a présen

„Végén a sorváltással”

  • rés a présen
  • 2024. június 19.

Könyv

J. Kovács Judit drámapedagógus

rés a présen: Hogyan kezdődött az idén 15 éves Kerekítő története? Mi volt előbb, a Kerekítő manó könyv, vagy a Kerekítő foglalkozások?

J. Kovács Judit: Ott kezdődött, amikor angol nyelvtanár szakosként a drámapedagógia és a Hagyományok Háza felé vettem az irányt, aztán ott teljesedett ki az ötlet, amikor a legkisebb, harmadik gyerekem is elkezdte az óvodát. A gyesen töltött kilenc évben a mondókázás a mindennapjaim része volt, a mondókás könyvek gyűjtőjévé váltam, és bújtam a népi forrásokat. Baba-mama foglalkozásokat indítottam, ekkor még nem Kerekítő néven. Észrevettem, hogy nincs olyan mondókás könyv, amely kifejezetten szülőkhöz szól, miközben gyerekkézbe is való és igényes illusztrációk vannak benne. A könyv megjelenésekor azért indítottam módszertani képzéseket, hogy a sorozatban található ölbeli játékokat országszerte átadhassuk a szülőknek, közösséget teremtve, értéket őrizve. Előbb volt tehát a könyv, amely magával hozta a sokfelé elérhető foglalkozásokat. A könyvbe szerettem volna egy kis manót, akihez kötődhetnek a gyerekek, és bábként is megelevenedhet. Így is lett! Kerekítő manó első meséinek kézirata hét évig pihent a fiókban.

rap: Kikkel és hogyan épült ki a Kerekítő univerzuma?

JKJ: Komplex „minden, ami mondóka” módszertani képzéseket kezdtem tartani azoknak, akiket mélyebben érdekelt a téma. Ennek része egy online elérhető, 240 oldalas kézikönyv és az oktatóvideók sora. A résztvevők közül kerülnek ki azok a foglalkozásvezetők, akik háromféle Kerekítő programot tarthatnak kicsiknek: Mondókázót, Manó Tornát és Tippentőt. Intézményi képzéseket is tartok, és 2017-ben felavattuk az első Kerekítő mintaóvodát Mezőlakon. Mára több mint negyven óvoda és bölcsőde csatlakozott. Indult online bábos képzés is, „csoportbáb” néven a kesztyűs báb praktikáiról. Száz százalék gyakorlat, amelyhez a felsőoktatásban nem férnek hozzá az óvodapedagógusok, illetve a kisgyermekeket nevelők. Ebben a projektben Aracs Eszter bábművész a mentorom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.