rés a présen

„Véresen komoly blöff”

  • rés a présen
  • 2021. október 20.

Könyv

Kollár Árpád költő

rés a présen: Mit jelent neked az Új Symposion folyóirat?

Kollár Árpád: Az Új Symposion az irodalmi apanyelvem. Középiskolás koromban két sym­pós költő „vágni engem nyakon”: Domonkos István és Tolnai Ottó. Domi Kormányeltörésbenjét akkor még nem értettem, csak éreztem: fontos, hogy furcsa. Hasonló okból szerettem Esterházy Termelési-regényét is. Tolnai Árvacsáthja volt az igazi kapudrog az Új Sym­posion és a kortárs irodalom felé. Nagyon másmilyen kötet volt az, ahogy a Sympo is nagyon más volt a többi folyóirathoz képest. Meghatározóvá vált számomra a lap vibráló, különös, kísérletező, lázadó, kockázatvállaló, szabad, nyers, ugyanakkor intellektuális szemlélete. Másrészt friss bevándorlóként nyilván kerestem azt, ami az enyém. A folyóirathoz tartozó szerzők könyvein keresztül kapaszkodtam az otthagyott szülőföldbe. Ironikus módon a hagyomány ellen lázadó költők lettek az én hagyományom. Költői nyelvem, poétikám kialakítása során tőlük tanultam és loptam a legtöbbet.

rap: Társadalomtudománnyal is foglalkozol. Hogyan hat ez a költészetedre?

KÁ: A társadalomtudományi és irodalmi érdeklődésem egy tőről fakad: a kisebbségi léttapasztalatból. Ez egyrészt az anyanyelv felé terelt, másrészt afelé, hogy érdekeljenek azok, akik kiszolgáltatottságban élnek. A kisebbségi helyzet erősen nyomot hagyott a korai verseimen, aztán, ahogy asszimilálódtam, elejtettem a témát. Igaz, egy ideje újra foglalkoztat egy olyan verseskötet megírása, amelynek markáns szociokulturális vetülete lehetne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.