rés a présen

„Véresen komoly blöff”

  • rés a présen
  • 2021. október 20.

Könyv

Kollár Árpád költő

rés a présen: Mit jelent neked az Új Symposion folyóirat?

Kollár Árpád: Az Új Symposion az irodalmi apanyelvem. Középiskolás koromban két sym­pós költő „vágni engem nyakon”: Domonkos István és Tolnai Ottó. Domi Kormányeltörésbenjét akkor még nem értettem, csak éreztem: fontos, hogy furcsa. Hasonló okból szerettem Esterházy Termelési-regényét is. Tolnai Árvacsáthja volt az igazi kapudrog az Új Sym­posion és a kortárs irodalom felé. Nagyon másmilyen kötet volt az, ahogy a Sympo is nagyon más volt a többi folyóirathoz képest. Meghatározóvá vált számomra a lap vibráló, különös, kísérletező, lázadó, kockázatvállaló, szabad, nyers, ugyanakkor intellektuális szemlélete. Másrészt friss bevándorlóként nyilván kerestem azt, ami az enyém. A folyóirathoz tartozó szerzők könyvein keresztül kapaszkodtam az otthagyott szülőföldbe. Ironikus módon a hagyomány ellen lázadó költők lettek az én hagyományom. Költői nyelvem, poétikám kialakítása során tőlük tanultam és loptam a legtöbbet.

rap: Társadalomtudománnyal is foglalkozol. Hogyan hat ez a költészetedre?

KÁ: A társadalomtudományi és irodalmi érdeklődésem egy tőről fakad: a kisebbségi léttapasztalatból. Ez egyrészt az anyanyelv felé terelt, másrészt afelé, hogy érdekeljenek azok, akik kiszolgáltatottságban élnek. A kisebbségi helyzet erősen nyomot hagyott a korai verseimen, aztán, ahogy asszimilálódtam, elejtettem a témát. Igaz, egy ideje újra foglalkoztat egy olyan verseskötet megírása, amelynek markáns szociokulturális vetülete lehetne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.