rés a présen

„Véresen komoly blöff”

  • rés a présen
  • 2021. október 20.

Könyv

Kollár Árpád költő

rés a présen: Mit jelent neked az Új Symposion folyóirat?

Kollár Árpád: Az Új Symposion az irodalmi apanyelvem. Középiskolás koromban két sym­pós költő „vágni engem nyakon”: Domonkos István és Tolnai Ottó. Domi Kormányeltörésbenjét akkor még nem értettem, csak éreztem: fontos, hogy furcsa. Hasonló okból szerettem Esterházy Termelési-regényét is. Tolnai Árvacsáthja volt az igazi kapudrog az Új Sym­posion és a kortárs irodalom felé. Nagyon másmilyen kötet volt az, ahogy a Sympo is nagyon más volt a többi folyóirathoz képest. Meghatározóvá vált számomra a lap vibráló, különös, kísérletező, lázadó, kockázatvállaló, szabad, nyers, ugyanakkor intellektuális szemlélete. Másrészt friss bevándorlóként nyilván kerestem azt, ami az enyém. A folyóirathoz tartozó szerzők könyvein keresztül kapaszkodtam az otthagyott szülőföldbe. Ironikus módon a hagyomány ellen lázadó költők lettek az én hagyományom. Költői nyelvem, poétikám kialakítása során tőlük tanultam és loptam a legtöbbet.

rap: Társadalomtudománnyal is foglalkozol. Hogyan hat ez a költészetedre?

KÁ: A társadalomtudományi és irodalmi érdeklődésem egy tőről fakad: a kisebbségi léttapasztalatból. Ez egyrészt az anyanyelv felé terelt, másrészt afelé, hogy érdekeljenek azok, akik kiszolgáltatottságban élnek. A kisebbségi helyzet erősen nyomot hagyott a korai verseimen, aztán, ahogy asszimilálódtam, elejtettem a témát. Igaz, egy ideje újra foglalkoztat egy olyan verseskötet megírása, amelynek markáns szociokulturális vetülete lehetne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."