olvasótapló

Versek ideje van

Április a költészet hónapja, ennek jegyében a költészet felől közelítek a friss és várható megjelenések felé.

Tavaly a költészet napján nagyot szólt Erdős Virág egyik kommentje, amelyet az épp aktuális köztársasági elnök versajánlója alá tett ki. Novák Katalin a Szuvenír című verssel kedveskedett az ő magyar embereinek, mire Erdős: pedig van szebb is a költőnőtől: „Megvezet felültet átver / Fuck NER.”

S most, az idei ünnepre megjelenik az új Erdős-kötet is. Az új versekben mintha kevesebb lenne a játék, máshogyan csavarosak. Máshogyan szorítják össze a torkunkat: „Mindig a döntő pillanatban léptem elő a takarásból, / apámat lefegyvereztem, / anyámat felsegítettem a földről, / az indulatáttétel szélsőséges megnyilvánulásai elől elhajoltam.” (Gyávaságom története) Ám e szövegek is világossá teszik, hogy kevesen tudják azt, amit Erdős Virág: eggyé olvasztani közöset és egyénit, a társadalmi létet a mélyen intim megéléssel.

A legföldhözragadtabb valóságunkból indulunk, minden azonosítható és belőhető, mégis, elmozdultunk. Csak nehéz visszakövetni, hol volt a fordító pont. „Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak” – olvassuk az eltérő tartalom című új kötet ajánlójában. De a kiabálás erdősi értelemben az, vagyis nem ordítozás, nem csupán egy kizárható szólam a hangzavarban. „A könyv (a maga módján) az utóbbi két év történetét követi végig” – írja a szerző a megjelenés elé. S mottót Vörösmartytól választ: „Nincsen remény. Nincsen remény”. Bátor szövegek, erősek, de nem harsányak. Tudunk velük menni, akár – ahogy ez olykor Erdős szövegeivel megtörténik – tüntetésekre is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.