Könyv

Victor LaValle: Fekete Tom balladája

  • - sepi -
  • 2017. december 1.

Könyv

H. P. Lovecraft mindenben az iszonyatot látta, ami idegen volt számára: az űrben, a zsúfolt nagyvárosban, az óceánban, a bevándorlókban és a színes bőrűekben is. A rasszizmussal legtöbbször vádolt novellájában, a Red Hookban delíriumos kirohanásokat intéz New York nyomornegyedének lakói ellen. A Fekete Tom balladája ezt a kevésbé közkedvelt Lovecraft-sztorit írja újra az eredetiben csak „söpredéknek” hívott lecsúszottak nézőpontjából: a címszereplő afroamerikai svindler, aki belekeveredik a környékre költözött gazdag okkultista machinációiba. Miközben nagy vonalakban követi az eredeti novella cselekményét, LaValle kisregényének első fele a Red Hookból teljesen hiányzó empátiával meséli el Tom hányattatásait a manhattani mélynyomorban, míg a folytatás az immár bosszúszomjas fekete mágussá átlényegült karakter rémtetteit ecseteli egy fehér rendőr szemszögéből.

LaValle visszafogott prózájából teljességgel hiányzik az a mélyről fortyogó nyelvi erő, ami Lovecraftot a legrosszabb formájában is izgalmas olvasmánnyá teszi. Mivel ezzel együtt a „kozmikus terror” is csak kulissza a harlemi szélhámos tragédiájához, a Fekete Tom egy pillanatra sem engedi feledni, hogy a szöveg tétje elsősorban a kulturális kisajátítás és az ebből fakadó igazságtétel, minden más szempont – stílus, műfaj, hatás – csak ez után következik. Viszont azzal, hogy a horrorirodalom leghírhedtebb mizantrópját igyekszik egy humanista paradigmához igazítani, LaValle épp arról az embertelen nézőpontról mond le, amely a lovecrafti esztétika motorját jelenti. Ennek hála a Fekete Tom balladája csupán egy kellemes horrortörténet valahol félúton a Hellblazer és a gettóiszonyt messze ravaszabbul kijátszó Kampókéz között, ám végül nem mutat túl azon az egyébként jó szándékú gesztuson, amely életre hívta.

Fordította Rusznyák Csaba. Fumax, Budapest, 2017, 126 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.