KÖNYVMELLÉKLET - kritika

A kegyetlenség iskolája

Bodó Béla: A fehérterror

Kritika

A történelmi Magyarország összeomlása után az egymást követő hatalomváltások rendkívüli indulatokat hoztak a felszínre.

Mire az 1920-as évekre a jogrend az ellenforradalmi keretek között megszilárdult, már egész sor erőszakos cselekedet lezajlott. A leegyszerűsítő történeti értelmezés ezt az időszakot a vörösterror és fehérterror szakaszaira osztja – de mint az utóbbi évtizedek kutatásaiból is kiderült, a paramilitáris erőszak és a véres népi lázadások sorozata megkezdődött rögtön a háború után, sokszor fegyverrel a kézben hazatért frontkatonák részvételével. E korántsem csöndes parasztforradalomnak és a megtorlásnak legalább annyi áldozata lehetett, mint az ezeket követő, már határozottabb karakterű fegyveres csoportoknak, illetve állami erőszakszerveknek tulajdonítható erőszakcselekményeknek.

Újraavatása, 2019. október 31. óta ismét ott áll a Vértanúk terén a Nemzeti vértanúk emlékműve, miközben terjed az a nem igazolható tézis is, hogy az 1919 augusztusától legalább a húszas évek elejéig tomboló fehérterror valamiképpen a vörösterrorra adott válasz volt. Bár a témában jó néhány remek résztanulmány és könyv született itthoni kutatók tollából, úgy tűnik, az első igazán átfogó, egyben szemléletét tekintve is up-to-date fehérterror-monográfiát egy 1988 óta külföldön élő, a bonni egyetem professzoraként dolgozó magyar kutató, Bodó Béla írta meg, eredetileg angolul (magyarra Konok Péter ültette át).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.