Könyv

A messzi káosz

Tod A: Mindig van lejjebb – Avagy a háromlábú kutya

Kritika

„Mi ez az utazás nevű dolog? Miért nem hagyjuk abba idővel? Hát sosem nő be a fejünk lágya?” – tette fel ezt a három költői kérdést a szerző 2014-ben, utazós blogjának utolsó bejegyzésében.

Akkor már majdnem tíz éve járta a világot, New York melletti otthonát feladva lakott Indonéziában, Indiában, Kambodzsában és Thaiföldön is, végül a 2010-es évek elején Isztambulban telepedett le.

Tod A (született Tod Ashley) negyvenéves koráig lemezeket adott ki a zenekaraival és turnézott, tagja volt a kultikus noise-rockot játszó Cop Shoot Copnak, majd a megszűnésük után megalapította a Firewater nevű folk-punk zenekart. 2005-ben nekivágott Ázsiának. Nagy utazása során írta meg és vette fel a Firewater The Golden Hour című lemezét, és ezekből az élményeiből kezdett formálódni első regényének az anyaga is, amely hosszas tologatás után végül 2019-ben látott napvilágot. A kettő pedig szorosan kapcsolódik egymáshoz: a Golden Hourt záró Three Legged Dog című dal adta a könyv alcímét és mottóját is.

A részben önéletrajzi ihletésű Mindig van lejjebb főszereplője Mark O’Kane, a közepesnél kevésbé ismert egykönyves író, aki éppen túl van a válásán. A harmincas éveinek második felében járó O’Kane alkoholizmussal és depresszióval küzd, ebből a helyzetből kiútnak tűnik, amikor egy furcsa üzletember reklámszövegírói állást ajánl neki a délkelet-ázsiai Madu nevű fiktív szigeten. Bár Madu és a fővárosa, Jorokotor leginkább Indonézia szigeteire emlékeztet, azért a környező országok jellegzetességeit is felismerjük benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.