Tévésorozat

Post mortem

A híd alatt

Kritika

Az egész világot megrázó szörnyűségeknél gyakran előkerül a tettes ízlése – nem akarjuk elhinni, hogy egy átlagos ember is követhet el borzalmas dolgokat, keressük a furcsaságokat, az előjeleket, amelyeknek gyanúsnak kellett volna lenniük.

A Columbine középiskolai ámokfutásért felelős Eric Harris és Dylan Klebold például az erőszakos videójátékok, a goth- és heavy metal zene rajongói voltak (a témáról Gus Van Sant készített filmet Elefánt címen). A West Memphis-i hármak esetében pedig a botrányos nyomozati munka és a hiányos bizonyítékok ellenére azért tartóztatták le Damien Echolst, Jessie Misskelley Jr.-t és Jason Baldwint, mert afféle metalheadekként kilógtak az arkansasi kisvárosból – mindenki furcsának tartotta őket, ettől pedig csak egy ugrás, hogy megkapják a sátánista bélyeget (az évtizedek óta húzódó ügyről Joe Berlinger és Bruce Sinofsky Paradise Lost címmel három remek dokumentumfilmet is készített). Az, hogy a durva zenék, játékok vagy filmek valóban erőszakossá tesznek-e bárkit is, még mindig nem bizonyított, ennek ellenére továbbra is népszerű minden bajok forrását arra visszavezetni, hogy ki mit hallgat vagy néz a szabadidejében.

A híd alatt főszereplői például a gengszterrap rajongói: bálványukként tisztelik The Notorious B.I.G.-t. Hasonló idolként néznek fel John Gotti maffiafőnökre és Scorsese gengszterfilmjeinek hőseire. Ez az egész maffiásdi persze csak álarc: a lányok egy bentlakásos gyermekotthonban élve nem sok szeretettel és gyengédséggel találkoznak, s ily módon igyekeznek felvértezni magukat a további csalódásokkal szemben. A keménykedésből és mások szekálásából pedig hamar bullying lesz, s könnyen megtörténik a tragédia is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.