Film

A nagy füst

Christopher Nolan: Oppenheimer

Kritika

Egy csapat férfi összeáll, hogy kialakítsák az új világrendet. Oh, nem, az a Barbie.

Mivel az év két legerősebben felvezetett filmje egyszerre igyekszik visszacsalogatni a moziba az elpártoltakat – bár nem is lehetnének különbözőbbek –, versenyhelyzetbe kerülnek egymással. A pomponlányok és a matek szakkörös fiúk klasszikus összecsapása ez, amelyet (mint általában) ezúttal is a lányok nyernek, főleg, mert a matekosokról kiderül, hogy valójában szemüvegbe és kockás ingbe bújtatott focisták.

Mit rendez egy (sokak szerint) zseniális, ám megalomániás művész, ha legutóbbi megosztó sci-fije után hatásvadászattal és légből kapott ötletek pufogtatásával vádolták? Nos, egy biopicet a világ egyik leghírhedtebb figurájáról. Nolan beszélt már álomról (Eredet), állandó ébrenlétről (Álmatlanság), térről (Csillagok között), időről (Tenet), illetve más soha kisebb témákról, ám ezúttal atomi szinten gondolkodott, ettől várva a legnagyobb durranást; ellopta a tüzet az istenektől, de csak a saját melegedésére használná.

Robert Oppenheimer sokunk számára pusztán az atombomba megalkotója. Amúgy persze lehet egy egyszerű ember, aki nem gyarlóbb, mint bármelyikünk. A tudósnak túl zsidó, amerikainak túl kommunista, sokat vitatott alakja megfeszítve áll kora ideológiái közt, ám mivel engedni egyiknek sem hajlandó, lecsapnak rá, épp onnan, ahonnan a legkevésbé várja.

A „Manhattan-terv” alakulásának, az atombomba feltalálásának, Los Alamos megépülésének és a legnagyobb világégés története ez, a film mégis sokkal többet mond arról, hogy mit is jelenthet embernek lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.