Film

A számla előtt

Craig Gillespie: Pénzeső

Kritika

A 2020-as évekről és világunk jelenlegi állapotáról kevés dolog árulkodik jobban, mint a GameStop short squeeze, mely jelenséget nevezhetnénk Reddit vs. Wall Street csatának, vagy egy, a magyar sajtóban megjelent cikk után Jackass-kapitalizmusnak is.

Egy régóta döglődő cég részvényárfolyama 2021 januárjában valósággal az egekbe szökött: a GameStop főleg plázákban és bevásárlóközpontokban található boltjai PC-játékokat és számítógépes eszközöket árulnak, csupa olyan holmit tehát, amelyeket ma már szinte mindenki online szerez be. A bolthálózat sokakban ébreszt nosztalgiát, hiszen az itt vásárolt játékokon nőttek fel. A magukat csak geekekként és kockákként definiálók a Reddit nevű internetes fórumon gyülekezve valóságos ellenállást szerveztek: elkezdték felvásárolni a GameStop részvényeit, ezzel felhajtva azok értékét. Mindez azonban nem pusztán egy hőn szeretett cég megmentéséről szólt: a vállalatot a Wall Street nagykutyái évek óta szorongatták a tőzsdepiacon, arra fogadva, hogy az árfolyama csak tovább fog esni – és így is lett. A milliárdok felett bábáskodó hedge fundok a Reddit fórumozói miatt pár nap alatt dollárszázmilliókat buktak, ami feje tetejére állította az egész részvénypiacot. A kisemberek főleg a Robin Hood nevű új platformon kereskedtek, ennek az a sajátossága, hogy bárki beszállhat a nagyok játékába. A reddites megmozdulást egy Roaring Kitty (más platformokon DeepFuckingValue) „művésznevű” figura vezette – a Pénzeső elsősorban rá koncentrál.

A valóban filmre kívánkozó történések és a get-rich-quick téma ellenére a filmben nincs a mellkasát ütemesen veregető tőzsdecápa, hiányoznak a villámsebességgel csúcsra jutó yuppie-k, és nem láthatunk lendületes vágásokkal ide-oda repkedő, hatalmas köteg bankókat sem. Mindez inkább csak mémek formájában jelenik meg, ahogy a pénz is csak virtuálisan növekszik hőseink bankszámláján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.