Színház

A Tinder nem szexi

It’s a MATCH – or will be – maybe

Kritika

Mi történik valójában a Tinderen – e kérdést vizsgálta Tózsa Mikolt rendező és alkotócsapata, ami már önmagában is üdvözlendő, mert bár sokunk alapvető élettapasztalatának része a jobbra és balra húzogatás, de kortárs magyar műalkotás még nem foglalkozott vele.

A Tinder leginkább azt tükrözni, ahogy a 21. században sokan (és egyre többen) az intim kapcsolatokról gondolkodnak, de az It’s a MATCH-ben a legérdekesebb éppen az, hogy bár a szexualitásról szól, nincsen benne az égvilágon semmi szexi vagy intim. Ez pedig elég hűen mutatja meg a Tinder húspiaci mozgásait. Meztelen testek mutogatása, kitettsége jelenik meg, a jelenetek visszafogottan tárják elénk azt az erőszakot, amelyet mások tesznek rajtunk, és mi teszünk magunkon. Míg a telefonunkat húzogatva azt képzeljük, hogy döntéseket hozunk, valójában algoritmusok döntenek helyettünk, s ettől válunk képtelenné a valódi intimitásra.

Az előadás szembetűnő hiányossága, hogy nem szélesebb társadalmi szempontból vizsgálja a tárgyát. A Tinder ugyanis a kapitalizmus utópisztikus paródiája. Egy abszurd elképzelés arról, hogy úgy válogathatunk az emberek között fotók és rövid leírások alapján, ahogyan a ruhákat válogatjuk egy webshopban, csak éppen ebből az alkalmazásból hiányoznak a fogyasztói review-k. Meg az árak, mondhatnánk, de ez elhamarkodott lenne, hiszen ne legyenek kétségeink afelől, hogy a konzumidiotizmus mindenkit beáraz. De rendben, ne keressük egy előadáson azt, amiről nem akar beszélni! Az It’s a MATCH kiindulási pontja individuális, az érdekli, hogy mi történik egyes emberekkel egyes helyzetekben, és ezt mutatja meg nekünk is rövid, egymástól elkülönülő jelenetekben.

Az előadás elején a közönséget két csoportra osztják (kis kártyát kapunk, ennek alapján a rózsaszín vagy a kék csoportba kerülünk), úgy sétáljuk körbe az Artus különböző, ismert és ismeretlen tereit. A két csoportra elsősorban azért van szükség, hogy a kisebb terekben is kényelmesen elférjünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.