Színház

A Tinder nem szexi

It’s a MATCH – or will be – maybe

Kritika

Mi történik valójában a Tinderen – e kérdést vizsgálta Tózsa Mikolt rendező és alkotócsapata, ami már önmagában is üdvözlendő, mert bár sokunk alapvető élettapasztalatának része a jobbra és balra húzogatás, de kortárs magyar műalkotás még nem foglalkozott vele.

A Tinder leginkább azt tükrözni, ahogy a 21. században sokan (és egyre többen) az intim kapcsolatokról gondolkodnak, de az It’s a MATCH-ben a legérdekesebb éppen az, hogy bár a szexualitásról szól, nincsen benne az égvilágon semmi szexi vagy intim. Ez pedig elég hűen mutatja meg a Tinder húspiaci mozgásait. Meztelen testek mutogatása, kitettsége jelenik meg, a jelenetek visszafogottan tárják elénk azt az erőszakot, amelyet mások tesznek rajtunk, és mi teszünk magunkon. Míg a telefonunkat húzogatva azt képzeljük, hogy döntéseket hozunk, valójában algoritmusok döntenek helyettünk, s ettől válunk képtelenné a valódi intimitásra.

Az előadás szembetűnő hiányossága, hogy nem szélesebb társadalmi szempontból vizsgálja a tárgyát. A Tinder ugyanis a kapitalizmus utópisztikus paródiája. Egy abszurd elképzelés arról, hogy úgy válogathatunk az emberek között fotók és rövid leírások alapján, ahogyan a ruhákat válogatjuk egy webshopban, csak éppen ebből az alkalmazásból hiányoznak a fogyasztói review-k. Meg az árak, mondhatnánk, de ez elhamarkodott lenne, hiszen ne legyenek kétségeink afelől, hogy a konzumidiotizmus mindenkit beáraz. De rendben, ne keressük egy előadáson azt, amiről nem akar beszélni! Az It’s a MATCH kiindulási pontja individuális, az érdekli, hogy mi történik egyes emberekkel egyes helyzetekben, és ezt mutatja meg nekünk is rövid, egymástól elkülönülő jelenetekben.

Az előadás elején a közönséget két csoportra osztják (kis kártyát kapunk, ennek alapján a rózsaszín vagy a kék csoportba kerülünk), úgy sétáljuk körbe az Artus különböző, ismert és ismeretlen tereit. A két csoportra elsősorban azért van szükség, hogy a kisebb terekben is kényelmesen elférjünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.