Színház

Túl a távolságon

Anya csak egy van

Kritika

Az Átrium új szezonja első bemutatójának alapját Vámos Miklós azonos című regénye adta.

A szerző szabad kezet adott az adaptációt jegyző Ivanics Tamás színésznek, Nyulassy Attila rendezőnek és Ugrai István dramaturgnak. Az ily módon létrehozott több mint 100 perces előadást monodrámának álmodták meg, előadója pedig maga Ivanics Tamás. Egy ilyen hatalmas szöveg megtanulása, előadása nagy feladat, amit Ivanics bravúrosan old meg. Érezhető a személyes érintettsége is, ám az előadás sajnos minden beleadott energiája ellenére sem ragad magával.

Az Átrium előterének ruhatár felőli sarkában alkalmi nézőtér határolja a nagyterembe vezető ajtók előtti területet, ahol maga az előadás játszódik. Minden, ami ott található (függönyök, ajtók, fotótároló, ruhatári pult) a cselekmény terének részévé, mondhatni díszletévé válik. Ez persze önmagában nem lenne gond, ám az már igen, hogy mindez nem azért van így, mert az alkotói koncepció része lenne, hanem azért, mert ez volt éppen kéznél. Nem a díszletnélküliség a zavaró, mert minimum Brook óta tudjuk, hogy a szinte üres tér is csodákra képes, hanem az a diákszínjátszós-amatőr felhang, amely épp ebből fakad, még annak ellenére is, hogy a benne játszó művész elhivatottságához nem fér kétség.

Regényt színpadra vinni azért is nehéz, mert az epikus művek egyik lényegi sajátossága éppen az időkezelésben rejlik. Az építkezésben, vagyis abban, ahogyan a cselekmény és az élmény magában az olvasóban érik be – maraton versus sprint. Vámos Miklós regénye komplex, szövegszerkesztési módjában is egyedi írás, berántja olvasóját és nem ereszti. Életrajzi ihletettségű munka egy mániás-depressziós anyáról és a fiáról, kettejük viszonyáról. Rendkívüli feszültségét éppen az adja, hogy nem a saját, azaz a szubjektív fiúi érzé­sei­nek direkt látlelete, hanem pont fordítva: az anya, özvegy doktor Maros Andorné született Kozinkay Piroska belső monológjaiból indult ki. A bipoláris asszony állapotváltozásainak függvényében hol rövidebb (a leszálló időszakokban), hol hosszabb (a felfutó időszakokban) szövegtöredékek váltják egymást, amelyek rendkívül személyes közelségéből az író bizonyos időközönként kilépve betekintést enged a fiú, az országszerte csak Ladóként ismert humorista lelkébe és mindennapjaiba. Az anya gondolatai egyes szám első személyben íródtak, mintha csak közvetlenül hozzánk intézné szavait. Ezzel szemben Ladó történetét narrátorra bízza, egyes szám harmadik személybe távolítva el a szereplőt. Nagyon fontos gesztus ez, mert éppen így éri el, hogy mi olvasók is átélhessük azt az ismerős érzést, amikor gondolataink közt kavarogva minden körülöttünk zajló esemény csak egyfajta visszhangként érkezik el hozzánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?