Koncert

A Wolf Street farkasa

A fekete-fehér színei. Balog József – lemezbemutató koncert

Kritika

Kicsinek bizonyult a Zeneakadémia Solti Terme Balog József lemezbemutató koncertjén. Az óriási érdeklődés egyaránt szólt a zeneszerzőnek és az előadónak. Az elhangzott kompozíciók kettejük szoros és igencsak szerencsés együttműködésének gyümölcsei. A Jazz Preludes sorozat ugyanis nem más, mint Wolf Péter nagy sikerű Wolf-temperiertes Klavierjának folytatása, azaz 2. kötete.

A huszonnégy pompás prelűd érdekes módon nem Bachra hajaz, a zeneszerzői megközelítés sokkal inkább Debussyre emlékeztet, stílusuk pedig a jazz végtelenül gazdag tárházából merít. Kisformák, pillanatképek, karakterdarabok, amelyek pár perc alatt is a teljesség érzését adják a hallgatónak. Ahogy Balog József egy interjújában elmesélte: valósággal kikönyörögte a korábbi sorozat folytatását Wolf Pétertől, és eredetileg zongoraszonátát szeretett volna, de a komponista ezekkel válaszolt. Ha egy felkérés nem pontosan ugyanúgy valósul meg, ahogyan az előadó elképzelte, hanem a zeneszerző „kerülő úton” teljesíti, az mindig jót jelent: gyönyörű szerelemgyerek születik.

Balog József nem véletlenül kérte Wolf Pétertől e darabokat. Ő maga ugyan nyilvános koncerten soha nem vállalkozott jazz­improvizációra, hanem megmaradt a klasszikus és kortárs repertoár nagyszerű előadójának, a színfalak mögött azonban nagyon is közel áll a szívéhez a jazz, nagy kedvence például Gershwin. (Egyszer tanúja voltam, amikor a 6-os stúdióban Bartók kétzongo­rás szonátájának próbáján jazzrögtönzésekkel kommentálta a bartóki témákat.) Wolf Péter most megkomponálta, majd pontosan kottában rögzítette számára e jazzminiatűröket: a műsorlap rövid, de informatív tájékoztatása szerint a gospeltől a blues-on és a bepopon át a latin jazz és a balladák világáig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.