Koncert

A Wolf Street farkasa

A fekete-fehér színei. Balog József – lemezbemutató koncert

Kritika

Kicsinek bizonyult a Zeneakadémia Solti Terme Balog József lemezbemutató koncertjén. Az óriási érdeklődés egyaránt szólt a zeneszerzőnek és az előadónak. Az elhangzott kompozíciók kettejük szoros és igencsak szerencsés együttműködésének gyümölcsei. A Jazz Preludes sorozat ugyanis nem más, mint Wolf Péter nagy sikerű Wolf-temperiertes Klavierjának folytatása, azaz 2. kötete.

A huszonnégy pompás prelűd érdekes módon nem Bachra hajaz, a zeneszerzői megközelítés sokkal inkább Debussyre emlékeztet, stílusuk pedig a jazz végtelenül gazdag tárházából merít. Kisformák, pillanatképek, karakterdarabok, amelyek pár perc alatt is a teljesség érzését adják a hallgatónak. Ahogy Balog József egy interjújában elmesélte: valósággal kikönyörögte a korábbi sorozat folytatását Wolf Pétertől, és eredetileg zongoraszonátát szeretett volna, de a komponista ezekkel válaszolt. Ha egy felkérés nem pontosan ugyanúgy valósul meg, ahogyan az előadó elképzelte, hanem a zeneszerző „kerülő úton” teljesíti, az mindig jót jelent: gyönyörű szerelemgyerek születik.

Balog József nem véletlenül kérte Wolf Pétertől e darabokat. Ő maga ugyan nyilvános koncerten soha nem vállalkozott jazz­improvizációra, hanem megmaradt a klasszikus és kortárs repertoár nagyszerű előadójának, a színfalak mögött azonban nagyon is közel áll a szívéhez a jazz, nagy kedvence például Gershwin. (Egyszer tanúja voltam, amikor a 6-os stúdióban Bartók kétzongo­rás szonátájának próbáján jazzrögtönzésekkel kommentálta a bartóki témákat.) Wolf Péter most megkomponálta, majd pontosan kottában rögzítette számára e jazzminiatűröket: a műsorlap rövid, de informatív tájékoztatása szerint a gospeltől a blues-on és a bepopon át a latin jazz és a balladák világáig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."