Koncert

A Wolf Street farkasa

A fekete-fehér színei. Balog József – lemezbemutató koncert

Kritika

Kicsinek bizonyult a Zeneakadémia Solti Terme Balog József lemezbemutató koncertjén. Az óriási érdeklődés egyaránt szólt a zeneszerzőnek és az előadónak. Az elhangzott kompozíciók kettejük szoros és igencsak szerencsés együttműködésének gyümölcsei. A Jazz Preludes sorozat ugyanis nem más, mint Wolf Péter nagy sikerű Wolf-temperiertes Klavierjának folytatása, azaz 2. kötete.

A huszonnégy pompás prelűd érdekes módon nem Bachra hajaz, a zeneszerzői megközelítés sokkal inkább Debussyre emlékeztet, stílusuk pedig a jazz végtelenül gazdag tárházából merít. Kisformák, pillanatképek, karakterdarabok, amelyek pár perc alatt is a teljesség érzését adják a hallgatónak. Ahogy Balog József egy interjújában elmesélte: valósággal kikönyörögte a korábbi sorozat folytatását Wolf Pétertől, és eredetileg zongoraszonátát szeretett volna, de a komponista ezekkel válaszolt. Ha egy felkérés nem pontosan ugyanúgy valósul meg, ahogyan az előadó elképzelte, hanem a zeneszerző „kerülő úton” teljesíti, az mindig jót jelent: gyönyörű szerelemgyerek születik.

Balog József nem véletlenül kérte Wolf Pétertől e darabokat. Ő maga ugyan nyilvános koncerten soha nem vállalkozott jazz­improvizációra, hanem megmaradt a klasszikus és kortárs repertoár nagyszerű előadójának, a színfalak mögött azonban nagyon is közel áll a szívéhez a jazz, nagy kedvence például Gershwin. (Egyszer tanúja voltam, amikor a 6-os stúdióban Bartók kétzongo­rás szonátájának próbáján jazzrögtönzésekkel kommentálta a bartóki témákat.) Wolf Péter most megkomponálta, majd pontosan kottában rögzítette számára e jazzminiatűröket: a műsorlap rövid, de informatív tájékoztatása szerint a gospeltől a blues-on és a bepopon át a latin jazz és a balladák világáig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.