Lemez

Amatőr, archív

Radics Béla Aranyalbum 1968–1978

Kritika

A borító tipográfiája és grafikai megoldásai édes-vegyes emlékeket ébreszthetnek az ötven fölötti hallgatókban. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat az 1970-es évek végétől jelentetett meg hasonló kiszerelésű válogatásalbumokat olyan zenekaroktól, amelyeknek addigra 4–5 nagylemezük volt.

Radics Béla zenekarai (Sakk-Matt, Tűzkerék, Taurus, Alligátor stb.) nem tartoztak ezek közé. Még a gitáros 1982-ben bekövetkezett halála (36 éves volt) sem hatotta meg az illetékeseket, hogy az emlékére összedobjanak egy válogatást, de talán nem is készült 8–10 lemezminőségű felvétel Radics életében. A stúdiófelvételek hiánya minden bizonnyal hozzájárult ahhoz is, hogy a magyar Jimi Hendrix legendáját szinte kizárólag az egykori kollégák és koncertlátogatók költsék, ami odáig vezetett, hogy 2005-ben felavatták a gitáros egész alakos szobrát Angyalföldön, 2013-ban pedig utcát neveztek el róla. A rajongókból alakult Radics Béla Emléktársaság azt is zászlajára tűzte, hogy a fellelhető kalózfelvételeket kiadja. Noha az elmúlt húsz-huszonöt évben számos Radics Béla vonatkozású lemez megjelent a Sakk-Mattól a Tűzkeréken át a Taurusig, a kérdés ugyanaz, mint negyven évvel ezelőtt: létezik-e 8–10 jó minőségű Radics-szám?

Ma már biztosak lehetünk benne, hogy nincsenek ilyen felvételek. „Vállalhatóként” ugyanis általában négy számot, a Taurus 1972-ben és 1973-ban megjelent két kislemezét lehet csak említeni. De ezek közül három Balázs Ferenc dala, amelyeket később a Korál együttessel is elkészített. Így valójában csak egy szám, a Zöld csillag a gitáros szerzeménye, és az egyetlen olyan, hivatalosan megjelent Taurus-dal is, amelyben a szólógitár hangsúlyos, nem pedig az orgona.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.