Színház

Babaház 2.0

Született: Wágner Emese

  • Artner Sisso
  • 2023. május 24.

Kritika

Szalontay Tünde, a több független társulattal sikeresen dolgozó színésznő jó pár éve készül arra, hogy elmesélje a saját történetét. Azt a krimiszerűen fordulatos és fájdalmas örökbefogadási sztorit, amelyet épp a személyessége miatt nehéz úgy színpadra tenni, hogy az anyagból ne csupán egy érzelmes etűd, hanem érzékenyítő és ugyanakkor felszabadító hatású előadás szülessen. A végeredmény egy dokumentarista, posztdramatikus, absztrakt, összművészeti tragikomédia lett.

Szenteczki Zita rendező, Zsigó Anna dramaturg és Gergye Krisztián koreográfus egy, a konkrét történeten túlmutató, identitáskereső vízióvá alakította a magán­életi drámát, mely vízió a társadalom és az egyén problémáit egy­idejűleg láttatja. A színésznő először a tavalyi, szintén a Jurányiban megrendezett Anya Fesztivál egyik beszélgetős programján mesélte el, hogyan tudta meg már felnőtt korában, hogy nem a szülőanyja nevelte fel, és hogyan kutatta fel aztán az édesanyját, aki megosztotta vele a saját, tinédzser kori tragédiáját.

Az előadás egy szürreális utazás, a magányos gyerekkortól az őrült kereséssel telt felnőttkoron át a felépülésig. Nem szövegcentrikus a darab, de elhangoznak kortárs prózai szemelvények, Szabó T. Anna versei, személyes vallomások, lélektani definíciók. Emellett vannak dalok, és Pina Bausch táncjátékára emlékeztető fejezeteket is látunk, amelyek értelmeznek, elmélyítenek információkat, és néha egészen humorosak. A főhős egy kísértetforma alak, egy túlöltöztetett baba, aki, ahogy egyre mélyebben merül el az önkeresésben, fokozatosan veti le magáról a ruhákat és a maszkokat. Zombola Péter zenéje és Dinea László videói jól egészítik ki a Francesca Woodman amerikai fotóművész képei ihlette látványvilágot. A fiatalon elhunyt Woodman lassú exponálással készült női testeket ábrázoló munkái a női létről, az útkeresésről szólnak. Leg­inkább saját magát fotózta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.