Színház

Babaház 2.0

Született: Wágner Emese

  • Artner Sisso
  • 2023. május 24.

Kritika

Szalontay Tünde, a több független társulattal sikeresen dolgozó színésznő jó pár éve készül arra, hogy elmesélje a saját történetét. Azt a krimiszerűen fordulatos és fájdalmas örökbefogadási sztorit, amelyet épp a személyessége miatt nehéz úgy színpadra tenni, hogy az anyagból ne csupán egy érzelmes etűd, hanem érzékenyítő és ugyanakkor felszabadító hatású előadás szülessen. A végeredmény egy dokumentarista, posztdramatikus, absztrakt, összművészeti tragikomédia lett.

Szenteczki Zita rendező, Zsigó Anna dramaturg és Gergye Krisztián koreográfus egy, a konkrét történeten túlmutató, identitáskereső vízióvá alakította a magán­életi drámát, mely vízió a társadalom és az egyén problémáit egy­idejűleg láttatja. A színésznő először a tavalyi, szintén a Jurányiban megrendezett Anya Fesztivál egyik beszélgetős programján mesélte el, hogyan tudta meg már felnőtt korában, hogy nem a szülőanyja nevelte fel, és hogyan kutatta fel aztán az édesanyját, aki megosztotta vele a saját, tinédzser kori tragédiáját.

Az előadás egy szürreális utazás, a magányos gyerekkortól az őrült kereséssel telt felnőttkoron át a felépülésig. Nem szövegcentrikus a darab, de elhangoznak kortárs prózai szemelvények, Szabó T. Anna versei, személyes vallomások, lélektani definíciók. Emellett vannak dalok, és Pina Bausch táncjátékára emlékeztető fejezeteket is látunk, amelyek értelmeznek, elmélyítenek információkat, és néha egészen humorosak. A főhős egy kísértetforma alak, egy túlöltöztetett baba, aki, ahogy egyre mélyebben merül el az önkeresésben, fokozatosan veti le magáról a ruhákat és a maszkokat. Zombola Péter zenéje és Dinea László videói jól egészítik ki a Francesca Woodman amerikai fotóművész képei ihlette látványvilágot. A fiatalon elhunyt Woodman lassú exponálással készült női testeket ábrázoló munkái a női létről, az útkeresésről szólnak. Leg­inkább saját magát fotózta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.