Lemez

Biztonsági játék

Arcade Fire: WE

Kritika

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Kis túlzással az Arcade Fire karrierjét azóta is beárnyékolja az első lemez, a zenekartól minden egyes megjelenés alkalmával csodát várnak. Hogy ez a csoda hányszor történt még meg, vagy megtörtént-e egyáltalán, azt szinte minden rajongó másképpen látja: a Neon Bible (2007) és a The Suburbs (2010) többé-kevésbé az első lemez szellemében fogant, míg a negyedik album, a 2013-as Reflektor a gépies, rideg hangszerelések irányába mozdult el. Legutóbbi lemezük, az öt évvel ezelőtti Everything Now volt az első olyan Arcade Fire-album, amelynek egyöntetűen kedvezőtlen volt a fogadtatása, még annak ellenére is, hogy az album ABBA-t idéző, eksztatikus cím­adó dala volt az első olyan slágere a zenekarnak, amely egy kereskedelmi rádió kínálatában is simán elfért, a tánczene felé tendáló anyag egésze azonban kissé széteső és önismétlő volt, és úgy tűnt, hogy az albumot felvezető ironikus reklámkampány jobban ki volt találva, mint az, hogy zeneileg merre induljon tovább az Arcade Fire.

A zenekar frontembere, Win Butler és felesége, Régine Chassagne 2019-ben kezdett el új dalokon dolgozni, és két év alatt több lemezre elegendő számot írt, ebből válogatták össze a most megjelent tíz dalt. A zenekar érezhetően biztosabbra ment, mint az előző albumnál, és elég sok elem visszaköszön a klasszikus lemezekről, így például visszatértek a többtételesre bontott dalok, és a szintetizátorok is némileg háttérbe szorultak, a zongora pedig előtérbe került. Ez az utolsó lemez, amelynek az elkészítésében az énekes testvére, a több hangszeren is játszó Will Butler részt vett, aki a hivatalos kommunikáció szerint a családjára és más zenei projektekre szeretne koncentrálni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.