Lemez

Biztonsági játék

Arcade Fire: WE

Kritika

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Kis túlzással az Arcade Fire karrierjét azóta is beárnyékolja az első lemez, a zenekartól minden egyes megjelenés alkalmával csodát várnak. Hogy ez a csoda hányszor történt még meg, vagy megtörtént-e egyáltalán, azt szinte minden rajongó másképpen látja: a Neon Bible (2007) és a The Suburbs (2010) többé-kevésbé az első lemez szellemében fogant, míg a negyedik album, a 2013-as Reflektor a gépies, rideg hangszerelések irányába mozdult el. Legutóbbi lemezük, az öt évvel ezelőtti Everything Now volt az első olyan Arcade Fire-album, amelynek egyöntetűen kedvezőtlen volt a fogadtatása, még annak ellenére is, hogy az album ABBA-t idéző, eksztatikus cím­adó dala volt az első olyan slágere a zenekarnak, amely egy kereskedelmi rádió kínálatában is simán elfért, a tánczene felé tendáló anyag egésze azonban kissé széteső és önismétlő volt, és úgy tűnt, hogy az albumot felvezető ironikus reklámkampány jobban ki volt találva, mint az, hogy zeneileg merre induljon tovább az Arcade Fire.

A zenekar frontembere, Win Butler és felesége, Régine Chassagne 2019-ben kezdett el új dalokon dolgozni, és két év alatt több lemezre elegendő számot írt, ebből válogatták össze a most megjelent tíz dalt. A zenekar érezhetően biztosabbra ment, mint az előző albumnál, és elég sok elem visszaköszön a klasszikus lemezekről, így például visszatértek a többtételesre bontott dalok, és a szintetizátorok is némileg háttérbe szorultak, a zongora pedig előtérbe került. Ez az utolsó lemez, amelynek az elkészítésében az énekes testvére, a több hangszeren is játszó Will Butler részt vett, aki a hivatalos kommunikáció szerint a családjára és más zenei projektekre szeretne koncentrálni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.