Kiállítás

Boldogan éltek, míg

Magyar Menyasszony

Kritika

Három, fehér menyasszonyi ruhába öltöztetett próbababa tájol minket a lépcsőfordulóban, körülöttük papírból kivágott virágok és levelek, mintha egy kicsit sután berendezett menyasszonyi szalon kirakatát látnánk.

A kiállítás első termébe lépve pedig kissé nyugtalanító zene fogad, az óriáskivetítőn látható videó háttere. Egymást váltják a képek, köztük egy Szendrey Júliát és Petőfit ábrázoló fotó és egy, a fürdőkádban a mobilját nyomkodó lány fényképe. Nem lehetett egyszerű feladat összehozni a múltat a jelennel, talán ezért sikerült olyan hatásvadászra ez a videó. Csakúgy, mint a bejáratnál a plafonról lógó szalagok, amelyeken olyan feliratok olvashatók, mint „sógor”, „nőtlen férfi” és „bunning” – azaz a ceremónia, amikor kontyba kötik az ifjú ara haját.

A falon a házasságkötés hagyományának történetét böngészhetjük végig címszavakban: 1000 előttről indulunk: kiemelve, hogy akkoriban együtt élt a pogány házasságkötés, a lányrablás, majd a feleségvásárlás gyakorlata, majd 1000 körül folytatódik a történet, amikor is bevezették a keresztény házasság intézményét. A 20. és 21. századból egyebek mellett az abortusztilalomra, azaz a Ratkó-korszak 1952–1955-ig tartó időszakára hívják fel a figyelmet, 2022-ből azonban nem azt emelik ki, amikor is a Belügyminisztérium törvénymódosításának köszönhetően a szívhang meghallgatásához kötik az abortusz elvégzését, hanem azt, hogy Novák Katalin lett az első magyar női köztársaság elnök. (Vajon módosítják ezt a pontot a legújabb történések tükrében?)

A következő teremben ötven kapcsolódó történetet olvashatunk. A legelső Habsburg Mária és II. Lajos magyar király 1522-es esküvőjéről szól, de megismerhetjük Vanda és Gyula 2015-ben kötött házasságkötésének sztoriját is, amely egy „Hollywoodi filmbe illő találkozás a Randivonalon”: megismerkedésük második hetében ugyanis Gyula „egy nagy zsáknyi ruhával már Vanda albérletében kopogtatott”. Hasonló, modern kori tündérmeséből akad még, például Lilla és Róbert története, akik a Tinderen ismerkedtek meg és aztán házasságot is kötöttek. Lilla „low budget menyasszonyi öltözete” is a vitrinbe került, sok másik menyasszonyi ruhával együtt, amelyből a legrégebbi darab Mária királyné 1522-es, többek között selyemdamasztból, lenvászonból és lampaszból készült esküvői ruhája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.