Film

Ebül szerzett megváltás

Kuan Hu: Fekete kutya

Kritika

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Kuan filmjében először a táj beszél. A cselekmény helyszínéül szolgáló névtelen kínai kisváros a Góbi sivatag peremén fekszik, az állandó homokviharok és a nedvesség hiánya szikkadtra és fakóra szítták a környezetet. Az öregek (akik többnyire idült alkoholisták) csak a lassú halált várják, a fiatalok inkább a nagyobb városokba menekülnek. Az utolsó döfést a közelgő 2008-as pekingi olimpia előkészületei és egy makacs kóborkutya-invázió adja a településnek. A játékok nyitányának előkészületeként az állam ledózerolná a málladozó épületek nagy részét, és a turistacsalogatónak épp nem nevezhető kutyahadat is megritkítaná.

Ebbe a lassú oszlásba érkezik haza Lang (Eddie Peng), aki egy meg nem nevezett bűntett miatt töltötte börtönbüntetését. A kóbor ebek az ő érkezését is feltűnőbbé teszik, mint szerette volna (busza felborul a sivatagban a kutyák rohamától), ráadásul lézengéssel töltött elkövetkezendő napjait is megkeserítik. A dacosan néma Lang egykor a város sztárja volt: rockzenével és motoros kaszkadőrmutatványokkal szórakoztatta a népet a helyi cirkuszban. Az öregek még emlékeznek rá, de sajnos olyanok is, akik jobb lenne, ha inkább felejtenének. A helyi kiskirály – kígyóhús- és méregkereskedő – Butcher Hu évtizedek múltán is megbosszulná unokaöccse halálát, amelyben Langnak is része volt. Eközben a férfi apja az elhagyatott helyi állatkertben issza halálra magát, múltbeli barátai és jóakarói pedig elpárologtak a városból. A pénzből is kifogyott, ezért úgy dönt, csatlakozik a helyi kutyabefogó (és irtó) brigádhoz, amely a város megtisztítására vállalkozik az olimpia előtt. A városlakókat különösképp egy konkrét jószág tartja izgalomban és rettegésben: egy állítólag veszettséggel fertőzött, sovány, fekete kutya. Lang elhatározza, hogy a magas pénzjutalom reményében befogja a notórius ebet.

A rendező a megszokott noir-szókinccsel operál (a rovott múltú titokzatos idegen hasztalan menekülne démonai elől), de a cselekmény szürke, fakó színeit üdítő fekete komédiával és (diszkréten megfogalmazott) társadalomkritikával vegyíti. A végzet pedig ezúttal nem asszony, hanem kutya formában érkezik hősünk életébe. Lang a fekete kutya befogására indul, de lám, végül az eb őt ejti foglyul. A cselekmény kibontakozása nem áll távol a szokásos könnyfakasztó/komikus kutyás filmekétől (Egyik kopó, másik eb; Kutyám, Jerry Lee; Hacsi – A leghűségesebb barát), de mellőzi annak negédes tónusait. Itt is kölcsönös megszelídítés zajlik: bár Lang nem tűnik ideális gazdinak, az ösztövér whippet pedig klasszikus ölebnek, a két öntörvényű hím végül meglágyítja egymás szívét. A film egyik legkomikusabb eleme, hogy a kelletlen barátság nagyobb érzelmi súlyt kap, mint a férfi és egy cirkuszi artista lány között tétován bontakozó románc. A film érzelmi tetőpontja talán a kettesben töltött karantén, amelynek kettős célja, hogy kiderüljön, veszett-e az akaratos kis whippet (és megfertőzte-e a fenéken harapott Langot), és persze, hogy megtörténhessen a szerelembe esés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.