Színház

Egy szó a bajban

Ogre para

Kritika

Az előadás végén arra gondolok, hogy anyák napi vers sosem volt még annyira a helyén, mint ebben a darabban. Az ovisokra erőltetett, elhadart, hamisan hangsúlyozott szavalatokkal ellentétben itt ugyanis mélység van a sorok mögött, egy identitáskeresés története. Egy középiskolás roma fiú eljut odáig, hogy vállalja az édesanyját, azaz a származását.

Az előadást bemutató, Balogh Rodrigó vezette Független Színház nem csak a szűkebb értelemben vett színházzal foglalkozik, de az együttműködést és az integrációt segítő tréningeket, képzéseket is tartanak, oktatási segédanyagokat állítanak elő. Nekik köszönhető a hiánypótló, roma drámákat tartalmazó két kötet – a Roma hősök; öt európai monodráma és Roma hősök; öt európai dráma – megszületése, illetve ők szervezik a Roma hősök elnevezésű színházi fesztivált is. A társulat előadásainak van egyfajta társadalmi beágyazottsága, továbbá olyan hitelessége, amely a közéleti problémákkal foglalkozó színházban is ritka. Darabjaikat műhelyként működve hozzák létre, ami azt jelenti, hogy van elég idejük és energiájuk kiérlelni egy-egy színházi produkciót.

A drámainstruktorként végzett Szegedi Tamásnak a 2018-as Kaméleonlány után ez a második rendezése a társulatnál. Az anyag hitelessége itt is szembeötlő, az önéletrajzi ihletettség, vagy legalábbis az első kézből szerzett tapasztalatok sora alighanem fontos szerepet játszik a történet megszületésében. De szerencsére az alkotók részéről megvan a rálátáshoz szükséges távolságtartás is. A tiniknek szóló bábelőadásban a középiskolás, kollégista roma fiú, Ádám retteg, hogy kiderül róla a származása, az általános iskolájában folyton csúfolták emiatt, ráadásul az anyukája volt a takarítónő. Még a barátai, Töttös Lacika és Pufi előtt is titkolózik, miközben kénytelen csendben asszisztálni is az ő szolid cigányozásukhoz. Aztán egy új lány érkezik az osztályba, Lili, akinek mintha szintén lenne valami titkolnivalója…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.