Színház

Egy szó a bajban

Ogre para

Kritika

Az előadás végén arra gondolok, hogy anyák napi vers sosem volt még annyira a helyén, mint ebben a darabban. Az ovisokra erőltetett, elhadart, hamisan hangsúlyozott szavalatokkal ellentétben itt ugyanis mélység van a sorok mögött, egy identitáskeresés története. Egy középiskolás roma fiú eljut odáig, hogy vállalja az édesanyját, azaz a származását.

Az előadást bemutató, Balogh Rodrigó vezette Független Színház nem csak a szűkebb értelemben vett színházzal foglalkozik, de az együttműködést és az integrációt segítő tréningeket, képzéseket is tartanak, oktatási segédanyagokat állítanak elő. Nekik köszönhető a hiánypótló, roma drámákat tartalmazó két kötet – a Roma hősök; öt európai monodráma és Roma hősök; öt európai dráma – megszületése, illetve ők szervezik a Roma hősök elnevezésű színházi fesztivált is. A társulat előadásainak van egyfajta társadalmi beágyazottsága, továbbá olyan hitelessége, amely a közéleti problémákkal foglalkozó színházban is ritka. Darabjaikat műhelyként működve hozzák létre, ami azt jelenti, hogy van elég idejük és energiájuk kiérlelni egy-egy színházi produkciót.

A drámainstruktorként végzett Szegedi Tamásnak a 2018-as Kaméleonlány után ez a második rendezése a társulatnál. Az anyag hitelessége itt is szembeötlő, az önéletrajzi ihletettség, vagy legalábbis az első kézből szerzett tapasztalatok sora alighanem fontos szerepet játszik a történet megszületésében. De szerencsére az alkotók részéről megvan a rálátáshoz szükséges távolságtartás is. A tiniknek szóló bábelőadásban a középiskolás, kollégista roma fiú, Ádám retteg, hogy kiderül róla a származása, az általános iskolájában folyton csúfolták emiatt, ráadásul az anyukája volt a takarítónő. Még a barátai, Töttös Lacika és Pufi előtt is titkolózik, miközben kénytelen csendben asszisztálni is az ő szolid cigányozásukhoz. Aztán egy új lány érkezik az osztályba, Lili, akinek mintha szintén lenne valami titkolnivalója…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.