Film

Elveszve az éjszakában

Demián József: Éjjeli őrjárat

Kritika

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Eleinte senki sem esik pánikba, majd csak hazajutnak valahogy. Aztán lassanként mindenki rádöbben, hogy teljes sminkben-jelmezben, telefon és iratok nélkül sebezhetőbbek, mint hinnék. Átlagos színészek, családapák és családanyák, szeretők és decens állampolgárok hagyják el a színházat, de az utca népe rabot, kurvát, papot, rendőrt és bohócot lát – eszerint is érintkezik velük. Mindenkinek megvan a maga kalandja az éjszakában; kinek revelációval, kinek barátsággal, szenvedéllyel vagy épp halállal végződik. A filmet rendezőként, íróként és operatőrként is jegyző Demián József ezek alapján tagolja epizódokra filmjét, és egyenként (vagy esetenként párban) követi hőseit.

A koncepció világos és kínálja magát a többféle értelmezésre. Az éjszakai utca kiterjesztett színpaddá válik, a jelmez, ami a színpadon védi a színészeket, a külvilágban vékony, sebezhető bőrré alakul, a színpadi szerep és a hús-vér ember élete észrevétlenül egymásba olvad. Az Éjjeli őrjárat ezt mind szeretné mondani és mutatni. Sőt, még Rembrandt azonos című festménye is képbe kerül a címbeli utalással. Demián is a felszín alatt rejlő mélyebb rétegeket és értelmezési lehetőségeket igyekszik kibontani, épp, ahogy a holland mester festményének valódi színei és részletei előbukkantak az évszázadok során rárakódott rétegek alól a restauráláskor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.