Film

Elveszve az éjszakában

Demián József: Éjjeli őrjárat

Kritika

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Eleinte senki sem esik pánikba, majd csak hazajutnak valahogy. Aztán lassanként mindenki rádöbben, hogy teljes sminkben-jelmezben, telefon és iratok nélkül sebezhetőbbek, mint hinnék. Átlagos színészek, családapák és családanyák, szeretők és decens állampolgárok hagyják el a színházat, de az utca népe rabot, kurvát, papot, rendőrt és bohócot lát – eszerint is érintkezik velük. Mindenkinek megvan a maga kalandja az éjszakában; kinek revelációval, kinek barátsággal, szenvedéllyel vagy épp halállal végződik. A filmet rendezőként, íróként és operatőrként is jegyző Demián József ezek alapján tagolja epizódokra filmjét, és egyenként (vagy esetenként párban) követi hőseit.

A koncepció világos és kínálja magát a többféle értelmezésre. Az éjszakai utca kiterjesztett színpaddá válik, a jelmez, ami a színpadon védi a színészeket, a külvilágban vékony, sebezhető bőrré alakul, a színpadi szerep és a hús-vér ember élete észrevétlenül egymásba olvad. Az Éjjeli őrjárat ezt mind szeretné mondani és mutatni. Sőt, még Rembrandt azonos című festménye is képbe kerül a címbeli utalással. Demián is a felszín alatt rejlő mélyebb rétegeket és értelmezési lehetőségeket igyekszik kibontani, épp, ahogy a holland mester festményének valódi színei és részletei előbukkantak az évszázadok során rárakódott rétegek alól a restauráláskor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.