Film

Elveszve az éjszakában

Demián József: Éjjeli őrjárat

Kritika

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Eleinte senki sem esik pánikba, majd csak hazajutnak valahogy. Aztán lassanként mindenki rádöbben, hogy teljes sminkben-jelmezben, telefon és iratok nélkül sebezhetőbbek, mint hinnék. Átlagos színészek, családapák és családanyák, szeretők és decens állampolgárok hagyják el a színházat, de az utca népe rabot, kurvát, papot, rendőrt és bohócot lát – eszerint is érintkezik velük. Mindenkinek megvan a maga kalandja az éjszakában; kinek revelációval, kinek barátsággal, szenvedéllyel vagy épp halállal végződik. A filmet rendezőként, íróként és operatőrként is jegyző Demián József ezek alapján tagolja epizódokra filmjét, és egyenként (vagy esetenként párban) követi hőseit.

A koncepció világos és kínálja magát a többféle értelmezésre. Az éjszakai utca kiterjesztett színpaddá válik, a jelmez, ami a színpadon védi a színészeket, a külvilágban vékony, sebezhető bőrré alakul, a színpadi szerep és a hús-vér ember élete észrevétlenül egymásba olvad. Az Éjjeli őrjárat ezt mind szeretné mondani és mutatni. Sőt, még Rembrandt azonos című festménye is képbe kerül a címbeli utalással. Demián is a felszín alatt rejlő mélyebb rétegeket és értelmezési lehetőségeket igyekszik kibontani, épp, ahogy a holland mester festményének valódi színei és részletei előbukkantak az évszázadok során rárakódott rétegek alól a restauráláskor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.