Interjú

„Véletlenül rátalálnak”

Demián József rendező, operatőr

Film

Operatőrből lett filmrendező, de amikor elhagyta Ceaușescu Romániáját, mindent újra kellett kezdenie. Ausztráliába települve oktatóként folytatta, most pedig új filmmel jelentkezett: az Éjjeli őrjáratot a héten mutatják be a mozik.

Magyar Narancs: 1985-ben hagyta el Romániát. Miért?

Demián József: Mert egy, a rezsimhez közel álló író megsúgta nekem, hogy te ebben az országban filmet többé nem fogsz készíteni! Ugyanakkor szüntették meg a tévé egyetlen magyar nyelvű műsorát, melynek feleségem, Józsa Erika – filmünk zeneszerzője – 14 éven át volt a bemondónője. Egyikünk sem folytathatta otthon a szakmáját, el kellett mennünk Romániából. Mielőtt belevágtunk, meg­egyeztünk, hogy soha nem fogjuk egymást hibáztatni a döntésünkért. Tudtuk, hogy mindent elölről kell kezdenünk.

MN: Tudta, hogy miért állították félre?

DJ: A filmjeim nem azt a megszépített képet festették Romániáról, amit a rendszer elvárt, a valóságot tükrözték. A sztori mögött minden kép rejtett üzenetet tartalmazott. Persze nemcsak a nézők értették meg, hanem a cenzorok is. Nem nagyon tudtak mit kezdeni velem, minél többet vágtak ki, annál erősebb lett az, ami maradt.

MN: A Szivárvány buborékok című filmjét be is tiltották.

DJ: Igen, ezt 18-szor cenzúrázták. Vedd ki ezt, vedd ki azt. Emberölő volt. A megcsonkított filmet egyszer vetítették le, hogy elszámolhassák a költségeket. Másnap eltüntették. A rendszerváltozás után nem a rendszer rehabilitálta a filmjeimet, hanem az új nemzedék, a fiatalok fedezték fel őket.

MN: Végül Ausztráliában telepedett le, ahol éveken át az Australian Film Television and Radio School (AFTRS) operatőri szakát vezette.

DJ: Még Romániában éltünk, amikor Amerikában élő volt diákjaim hívtak, hogy gyere ki, van bőven munka. De mikor már ausztriai menekülttáborban voltunk, elpárologtak a meghívások. Végül Ausztráliában kötöttünk ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."