Film

Emberarcú

Jiří Mádl: Rádió

  • 2025. május 28.

Kritika

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

A kommunizmus megreformálására tett utolsó kísérlet a prágai tavasz volt 1968-ban: a kezdeményezés szíves közreműködésünkkel végrehajtott eltaposása után az értelmesebb embereknek, még ha meggyőződéses pártagok voltak is, többé nem lehetett kétségük a rendszer valóságos természetét illetően. Ekkor Csehszlovákiában a keményvonalas (ugyanakkor korrupt), a gazdaságot tönkretevő Antonín Novotný lemondott előbb a kommunista párt, majd az ország vezetéséről, ám a népszerű új vezető, az „emberarcú szocializmus” megteremtését célul kitűző – ezért úgy a gazdaságot, mint a társadalmi életet (egyebek közt a szólásszabadság biztosításával) liberalizáló – Alexander Dubček reformjaiban veszélyes „elhajlást” (ah, az a komcsi zsargon!) látó szovjetek rövid úton véget vetettek a nagy szabadságnak, és tankokkal mennek Prágára. De már későn!

A külső elnyomás visszaállítható, de akit megfosztanak az egyszer már kivívott a szabadságától, az legfeljebb kényszerűségből fog együttműködni elnyomójával. Fegyveres ellenállás nem volt, halottak azonban igen, legalább 100 áldozata volt a „baráti segítségnyújtásnak”, zömmel diákok. Augusztus 20-a előtt senki nem kérdőjelezte meg a rendszert, augusztus 20-a után csak a legsötétebb fanatikusok, a hatalomra leginkább vágyó funkcio­náriusok, a legkorruptabb kollaboránsok biztosították annak fennmaradását. Meg a fegyverek.

Ezt a folyamatot kíséri végig Jiří Mádl filmje nemcsak az eseményekről való tájékoztatásban, de magukban az eseményekben is kulcsszerepet játszó országos rádió, a Československý rozhlas bizonyos Milan Weiner vezette nemzetközi hírszerkesztőségének történetét mesélve. Mely szerkesztőséggel már akkor problémája volt az elvtársaknak, amikor még teljes mértékben kontroll alatt tartották a – ma így mondjuk – médiát. Hogy merészelik azt igényelni, hogy szovjeten kívül más hírügynökségek jelentéseit is figyelembe vehessék a továbbított információk megfogalmazásakor? Hogy merészeli a főszerkesztő azt mondani egy egyetemi előadáson, hogy a hírek hitelességét ellenőrizni kell – lehetőleg több forrásból? Nem ismeri tán Lenin idevágó útmutatását a sokáig ismételgetett hazugság igazsággá válásáról? Hogy merészelnek, a retorziók ellenére, cenzúrázatlan műsorokat leadni, pláne az elnök számára kínos információkat nyilvánosságra hozni? Ez a szerkesztőség válik a következő hónapok leghitelesebb csehszlovák hírforrásává, a propagandához szokott lakosság innen értesül a valóságról, el odáig, hogy azt is közvetítik, amikor a szovjet katonák benyomulnak a rádió épületébe. Utoljára a himnusz hangzik fel – onnan. Az adás azonban nem szakad meg, ugyanis a háború esetére szolgáló titkos stúdiók rendelkezésre állnak, és folyamatosan tájékoztatják az akár egy templomban összegyűlő lakosságot a fejleményekről. Mindaddig, amíg – a tulajdonképpen elrabolt – Dubček haza nem tér Moszkvából, meg nem hunyászkodik (más választása aligha volt) és be nem jelenti, hogy tévedés volt az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.