Film

Emberarcú

Jiří Mádl: Rádió

  • 2025. május 28.

Kritika

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

A kommunizmus megreformálására tett utolsó kísérlet a prágai tavasz volt 1968-ban: a kezdeményezés szíves közreműködésünkkel végrehajtott eltaposása után az értelmesebb embereknek, még ha meggyőződéses pártagok voltak is, többé nem lehetett kétségük a rendszer valóságos természetét illetően. Ekkor Csehszlovákiában a keményvonalas (ugyanakkor korrupt), a gazdaságot tönkretevő Antonín Novotný lemondott előbb a kommunista párt, majd az ország vezetéséről, ám a népszerű új vezető, az „emberarcú szocializmus” megteremtését célul kitűző – ezért úgy a gazdaságot, mint a társadalmi életet (egyebek közt a szólásszabadság biztosításával) liberalizáló – Alexander Dubček reformjaiban veszélyes „elhajlást” (ah, az a komcsi zsargon!) látó szovjetek rövid úton véget vetettek a nagy szabadságnak, és tankokkal mennek Prágára. De már későn!

A külső elnyomás visszaállítható, de akit megfosztanak az egyszer már kivívott a szabadságától, az legfeljebb kényszerűségből fog együttműködni elnyomójával. Fegyveres ellenállás nem volt, halottak azonban igen, legalább 100 áldozata volt a „baráti segítségnyújtásnak”, zömmel diákok. Augusztus 20-a előtt senki nem kérdőjelezte meg a rendszert, augusztus 20-a után csak a legsötétebb fanatikusok, a hatalomra leginkább vágyó funkcio­náriusok, a legkorruptabb kollaboránsok biztosították annak fennmaradását. Meg a fegyverek.

Ezt a folyamatot kíséri végig Jiří Mádl filmje nemcsak az eseményekről való tájékoztatásban, de magukban az eseményekben is kulcsszerepet játszó országos rádió, a Československý rozhlas bizonyos Milan Weiner vezette nemzetközi hírszerkesztőségének történetét mesélve. Mely szerkesztőséggel már akkor problémája volt az elvtársaknak, amikor még teljes mértékben kontroll alatt tartották a – ma így mondjuk – médiát. Hogy merészelik azt igényelni, hogy szovjeten kívül más hírügynökségek jelentéseit is figyelembe vehessék a továbbított információk megfogalmazásakor? Hogy merészeli a főszerkesztő azt mondani egy egyetemi előadáson, hogy a hírek hitelességét ellenőrizni kell – lehetőleg több forrásból? Nem ismeri tán Lenin idevágó útmutatását a sokáig ismételgetett hazugság igazsággá válásáról? Hogy merészelnek, a retorziók ellenére, cenzúrázatlan műsorokat leadni, pláne az elnök számára kínos információkat nyilvánosságra hozni? Ez a szerkesztőség válik a következő hónapok leghitelesebb csehszlovák hírforrásává, a propagandához szokott lakosság innen értesül a valóságról, el odáig, hogy azt is közvetítik, amikor a szovjet katonák benyomulnak a rádió épületébe. Utoljára a himnusz hangzik fel – onnan. Az adás azonban nem szakad meg, ugyanis a háború esetére szolgáló titkos stúdiók rendelkezésre állnak, és folyamatosan tájékoztatják az akár egy templomban összegyűlő lakosságot a fejleményekről. Mindaddig, amíg – a tulajdonképpen elrabolt – Dubček haza nem tér Moszkvából, meg nem hunyászkodik (más választása aligha volt) és be nem jelenti, hogy tévedés volt az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.