Film

Emberarcú

Jiří Mádl: Rádió

  • 2025. május 28.

Kritika

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

A kommunizmus megreformálására tett utolsó kísérlet a prágai tavasz volt 1968-ban: a kezdeményezés szíves közreműködésünkkel végrehajtott eltaposása után az értelmesebb embereknek, még ha meggyőződéses pártagok voltak is, többé nem lehetett kétségük a rendszer valóságos természetét illetően. Ekkor Csehszlovákiában a keményvonalas (ugyanakkor korrupt), a gazdaságot tönkretevő Antonín Novotný lemondott előbb a kommunista párt, majd az ország vezetéséről, ám a népszerű új vezető, az „emberarcú szocializmus” megteremtését célul kitűző – ezért úgy a gazdaságot, mint a társadalmi életet (egyebek közt a szólásszabadság biztosításával) liberalizáló – Alexander Dubček reformjaiban veszélyes „elhajlást” (ah, az a komcsi zsargon!) látó szovjetek rövid úton véget vetettek a nagy szabadságnak, és tankokkal mennek Prágára. De már későn!

A külső elnyomás visszaállítható, de akit megfosztanak az egyszer már kivívott a szabadságától, az legfeljebb kényszerűségből fog együttműködni elnyomójával. Fegyveres ellenállás nem volt, halottak azonban igen, legalább 100 áldozata volt a „baráti segítségnyújtásnak”, zömmel diákok. Augusztus 20-a előtt senki nem kérdőjelezte meg a rendszert, augusztus 20-a után csak a legsötétebb fanatikusok, a hatalomra leginkább vágyó funkcio­náriusok, a legkorruptabb kollaboránsok biztosították annak fennmaradását. Meg a fegyverek.

Ezt a folyamatot kíséri végig Jiří Mádl filmje nemcsak az eseményekről való tájékoztatásban, de magukban az eseményekben is kulcsszerepet játszó országos rádió, a Československý rozhlas bizonyos Milan Weiner vezette nemzetközi hírszerkesztőségének történetét mesélve. Mely szerkesztőséggel már akkor problémája volt az elvtársaknak, amikor még teljes mértékben kontroll alatt tartották a – ma így mondjuk – médiát. Hogy merészelik azt igényelni, hogy szovjeten kívül más hírügynökségek jelentéseit is figyelembe vehessék a továbbított információk megfogalmazásakor? Hogy merészeli a főszerkesztő azt mondani egy egyetemi előadáson, hogy a hírek hitelességét ellenőrizni kell – lehetőleg több forrásból? Nem ismeri tán Lenin idevágó útmutatását a sokáig ismételgetett hazugság igazsággá válásáról? Hogy merészelnek, a retorziók ellenére, cenzúrázatlan műsorokat leadni, pláne az elnök számára kínos információkat nyilvánosságra hozni? Ez a szerkesztőség válik a következő hónapok leghitelesebb csehszlovák hírforrásává, a propagandához szokott lakosság innen értesül a valóságról, el odáig, hogy azt is közvetítik, amikor a szovjet katonák benyomulnak a rádió épületébe. Utoljára a himnusz hangzik fel – onnan. Az adás azonban nem szakad meg, ugyanis a háború esetére szolgáló titkos stúdiók rendelkezésre állnak, és folyamatosan tájékoztatják az akár egy templomban összegyűlő lakosságot a fejleményekről. Mindaddig, amíg – a tulajdonképpen elrabolt – Dubček haza nem tér Moszkvából, meg nem hunyászkodik (más választása aligha volt) és be nem jelenti, hogy tévedés volt az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.

Ég és föld

Hol veszik leginkább semmibe a közigazgatásban dolgozók munkáját? Minden szektorban a budapesti bérek a legmagasabbak? Miért nem keresnek átlag egymilliót a Békés megyei informatikusok?