Színház

Gázlánggal fűtünk

August Strindberg: A pelikán

Kritika

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Pedig a sokat citált személyiségzavar ennél jóval többet jelent, és felismerni sem olyan egyszerű, hiszen az ilyen embernek nemigen van saját személyisége, a másokéból táplálkozik. Ahogy a madarat tolláról, őt a családjáról ismerjük meg igazán. Ahol egy élettelen, ereje hagyott, önnön épelméjűségét megkérdőjelező közösséget látunk, annak feltehetően egy ilyen személy áll a közepében, akit minden szörnyűsége ellenére nem tudnak nem szeretni, és ez megszakíthatatlan Möbius-szalaggá csavarja a bántalmazás-megbocsátás klasszikus hurkát. Ördög Tamás ennek az anomáliának állít emlékművet a rendezésével.

Elise szerető anya, két gyereke van, élete meg egy sincs, mert azt az egyet, ami volt neki, a gyerekeinek adta, nevelésükért, eltartásukért áldozva fel magát. Úgy tűnik, sajnos hiába, Fredrik fia így is egy magányos, életképtelen alkoholista lett, aki dühkitörésekben kommunikál az anyjával. A lánya sem sokkal normálisabb, bár köztük jóval szívesebbnek tűnik a viszony, Gerda mégis az őrület határán táncol, még élete legszebb napjain, a nászútjáról hazaérve is. Elise tehát csak a vejére számíthat, a bársonyos mosolyú Axelre, aki nagyon szereti a kedves mamát, a mama pedig őt. Gyümölcsöző szimbiózis az övék, az idősödő nőnek a kívánatosság zálogát, hübrisze törhetetlenségét jelenti a mokány, sármos férfi figyelme, annak pedig a hagyaték ígéretét.

Egy napon a két gyerek véletlenül megtalálja nemrég elhunyt apjuk levelét, melyben megírja a két pénzéhes szörnyeteg fajtalankodását, a gondosan építgetett élethazugságok pedig egy pillanat alatt omlanak a gyerekek fejére, és minden gazságra fény derül. Márpedig az igazság nem nárcisztikusnak való vidék, így Elise lába alatt hamar égni kezd a talaj…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.