Színház

Gázlánggal fűtünk

August Strindberg: A pelikán

Kritika

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Pedig a sokat citált személyiségzavar ennél jóval többet jelent, és felismerni sem olyan egyszerű, hiszen az ilyen embernek nemigen van saját személyisége, a másokéból táplálkozik. Ahogy a madarat tolláról, őt a családjáról ismerjük meg igazán. Ahol egy élettelen, ereje hagyott, önnön épelméjűségét megkérdőjelező közösséget látunk, annak feltehetően egy ilyen személy áll a közepében, akit minden szörnyűsége ellenére nem tudnak nem szeretni, és ez megszakíthatatlan Möbius-szalaggá csavarja a bántalmazás-megbocsátás klasszikus hurkát. Ördög Tamás ennek az anomáliának állít emlékművet a rendezésével.

Elise szerető anya, két gyereke van, élete meg egy sincs, mert azt az egyet, ami volt neki, a gyerekeinek adta, nevelésükért, eltartásukért áldozva fel magát. Úgy tűnik, sajnos hiába, Fredrik fia így is egy magányos, életképtelen alkoholista lett, aki dühkitörésekben kommunikál az anyjával. A lánya sem sokkal normálisabb, bár köztük jóval szívesebbnek tűnik a viszony, Gerda mégis az őrület határán táncol, még élete legszebb napjain, a nászútjáról hazaérve is. Elise tehát csak a vejére számíthat, a bársonyos mosolyú Axelre, aki nagyon szereti a kedves mamát, a mama pedig őt. Gyümölcsöző szimbiózis az övék, az idősödő nőnek a kívánatosság zálogát, hübrisze törhetetlenségét jelenti a mokány, sármos férfi figyelme, annak pedig a hagyaték ígéretét.

Egy napon a két gyerek véletlenül megtalálja nemrég elhunyt apjuk levelét, melyben megírja a két pénzéhes szörnyeteg fajtalankodását, a gondosan építgetett élethazugságok pedig egy pillanat alatt omlanak a gyerekek fejére, és minden gazságra fény derül. Márpedig az igazság nem nárcisztikusnak való vidék, így Elise lába alatt hamar égni kezd a talaj…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."