Film

Hitler fürdőkádjában

Ellen Kuras: Lee

  • 2024. november 20.

Kritika

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Hozzáment egy dús­gazdag egyiptomi üzletemberhez, és élhette volna az unatkozó milliomosfeleségek éle­tét, de nemcsak a szépsége volt kivételes, hanem a karaktere is: az az öntudatos, magától értetődően független, alkotó életre igényt tartó nő, aki ő volt (a gyerekként elszenvedett abúzuson is felülkerekedve), csak jó két évtizeddel később kezdett megjelenni. Visszaköltözvén Párizsba, majd második férjével Londonba, keresett reklámfotósként dolgozott a Vogue-nak, és művészeti mozgalmak részeseként egy szabadabb világ eljövetelét remélte. Ám kitört a 2. világháború.

Mármost az idáig leírtaknak nagy része nem említtetik a filmben, legfeljebb megfejtendő utalásként – de hiányzik belőle. Van helyette egy vissza-visszatérő, mint lassanként kiderül: képzeletbeli szituáció, amelyben egy új­ság­írónak látszó fiatalember kérdezgeti a már idős, a szakmával régen felhagyó, el is feledett fotóművészt, a 20. század egyik legjelentősebbjét, hogy miért is ment el a háborúba, minden tiltás és akadály ellenére egyenesen a frontra, harcot és halottakat, szenvedést és romokat, felszabadítást és a koncentrációs táborok felfedezésének döbbenetét megörökíteni – és nem szabadulni tőle soha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.