Film

Hitler fürdőkádjában

Ellen Kuras: Lee

  • 2024. november 20.

Kritika

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Hozzáment egy dús­gazdag egyiptomi üzletemberhez, és élhette volna az unatkozó milliomosfeleségek éle­tét, de nemcsak a szépsége volt kivételes, hanem a karaktere is: az az öntudatos, magától értetődően független, alkotó életre igényt tartó nő, aki ő volt (a gyerekként elszenvedett abúzuson is felülkerekedve), csak jó két évtizeddel később kezdett megjelenni. Visszaköltözvén Párizsba, majd második férjével Londonba, keresett reklámfotósként dolgozott a Vogue-nak, és művészeti mozgalmak részeseként egy szabadabb világ eljövetelét remélte. Ám kitört a 2. világháború.

Mármost az idáig leírtaknak nagy része nem említtetik a filmben, legfeljebb megfejtendő utalásként – de hiányzik belőle. Van helyette egy vissza-visszatérő, mint lassanként kiderül: képzeletbeli szituáció, amelyben egy új­ság­írónak látszó fiatalember kérdezgeti a már idős, a szakmával régen felhagyó, el is feledett fotóművészt, a 20. század egyik legjelentősebbjét, hogy miért is ment el a háborúba, minden tiltás és akadály ellenére egyenesen a frontra, harcot és halottakat, szenvedést és romokat, felszabadítást és a koncentrációs táborok felfedezésének döbbenetét megörökíteni – és nem szabadulni tőle soha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.