Film

Hódolattal

A játszma

  • - rd -
  • 2022. június 15.

Kritika

Egy folytatást nagyon nehéz kizárólag önmagában vizsgálni, egy olyan aprócska mintában, mint a magyar filmipar pedig egyenesen lehetetlen, ami nem feltétlenül tesz jót A játszma megítélésének. Ha az utóbbi idők „jó magyar filmjeire” gondolunk, elsők között juthat eszünkbe Bergendy Péter 2011-es thrillere.

A vizsga sikerének kulcsa az volt, hogy miközben nyíltan hollywoodi formátumot alkalmazott a kémtörténethez, nem nyomta el, hanem inkább fókuszba helyezte a magyar vonatkozásokat, így az élvezhetőség nem nyomta el a hitelességet. Bár tény, hogy A játszma ennek a folytatása, a filmek csupán testvérek, nem ikrek, az egyezések, ha örvendetesek is, nem elvártak, ahogy a különbözőség sem bukás.

A 60-as évek elején járunk, András és Éva már házastársként szolgálják a dolgozó népet, aminek a kapcsolatuk issza a levét. A férfi előléptetés előtt áll, amikor bosszúéhes tervekkel visszatér Markó. Megfigyeléséhez egy vidéki diáklányt is beszerveznek, aki fiatal kora és képzetlensége ellenére jobban teljesít, mint azt bárki várná (beleértve a nézőt is). András minden erejével a feltételezett veszély irányába figyel, de minden más oldalról védtelen marad…

A játszma a kemény, fordulatok hajtotta nyugati formát szerzőibbre, finomabbra gyúrta, az említett magyar háttér pedig olyannyira minimalizálódott, hogy a korhű díszlet és gondosan válogatott statisztaállomány ellenére sem tudja/akarja túlságosan röghöz kötni a történetet (elég couleur locale nyilván az, amikor Szarvas József ittasan énekli a Bunkócskát). Ezektől a döntésektől a film – noha elődjéhez mérten jóval kevesebb virtuozitásról ad tanúbizonyságot – alapjaiban nem sérül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.