Színház

Hol rontottuk el?

Anya-e vagy?; S(irály) generáció

Kritika

A MáSzínház nemrég költözött ide, a Ráday utca 50.-be. A csapatot a szélesebb közönség elsősorban inkluzív előadásairól ismerheti, amelyekben értelmileg sérült és ép színészek játszanak egy színpadon, ám most a fesztiválon bemutatkoztak nem inkluzív előadásaikkal is, köztük egy monodrámával és egy színházi nevelési darabbal.

Az évad eddigi előadásai között kiemelkedő helyet foglal el Huzella Júlia Anya-e vagy? című monodrámája. Az előadás nagy erénye, hogy mentes attól a pátosztól, amely e rendkívül fontos témát a legtöbbször (nem csupán az előadások során) körüllengi. A történet főszereplője kíméletlen őszinteséggel vall arról a feszültségről, amely a társadalmi elvárások és a valóság között húzódik, és persze arról, hogyan teszi magáévá a rá nehezülő elvárásokat egy fiatal anya. Így az előadás legfőbb témája nem is elsősorban az anyaság, hanem a szar­anyaság: a feloldódás az anyaszerepben, az ezzel járó identitásvesztés, az identitásvesztés miatt érzett fájdalom, és az állandó bűntudat.

Az Anya-e vagy? főszereplőjének nem alakul ideálisan sem a terhessége, sem a szülése, sokat küzd a szoptatással is. De vajon használható-e az „ideális” kifejezés, ha ezekről a tapasztalatokról beszélünk? A szövegkönyv az alkotók személyes történeteiből indul ki: nem várt terhesség, tíz nappal túlhordott gyerek, egy horrorisztikus szülés a csecsemőre tekeredett köldökzsinórral, véres mellbimbó, alváshiány. Egyáltalán nem ritka, már-már mindennapos, a folyamattal együtt járó problémák ezek. És rettenetes traumák forrásai. Róbert Júlia jó ritmusú és lényegre törő szövegkönyve, Bakonyvári Krisztina érzékeny rendezése, és nem utolsósorban Huzella Júlia nagyszerű színészi teljesítménye gondoskodik róla, hogy egy pillanatig se unatkozzunk. Megrázó és borzasztóan vicces pillanatok váltakoznak az előadásban; ugyan itt sincs mindenre megoldás, de végül megcsillan egy kis fény is az alagút végén (vagy inkább az ablakon keresztül egy átvirrasztott és végigszorongott éjszaka után).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.