Dokumentumfilm-sorozat

Hol vannak a rómaiak?

A Maffiózók atyja: David Chase

Kritika

Ha van bármi, ami megkülönbözteti az embert az állattól, az a történetmesélés, a képesség, hogy úgy mondjunk el valamit, ahogy… lehetett volna, kijavítva a valóságot, ahol az elbukott.

Ebbe a hagyományba kötött bele David Chase, amikor megalkotta a véreskezű gengsztert, aki pánikrohamai miatt terápiára jár. Nem azt írta le, hogy mi lehetett volna, hanem azt, ami van. A Maffiózók atyja: David Chase a Maffiózók című HBO-sorozat hat évadnyi hőskorát igyekszik felidézni, bizonyítva, hogy teljék el bármennyi idő is, a rómaiak még mindig itt állnak előttünk.

Kevés mozgóképes eredetű dologban értünk annyira egyet, mint abban, hogy a Maffiózók jó volt. De ki hinné, hogy a kultusz egy narcisztikus anya melegség nélküli öléből fakad. A direktor a kezdetekkor még nem is sejtette, hogy afféle csoportterápiát indít, amikor a passzív-agresszív, rejtetten bántalmazó anyját beleírja a történetbe, de ahogy maguk is elmondják, ez a core memory fogta össze a teljes stábot. Mára nyilván egyértelmű, hogy azért szeretjük annyira a Maffiózókat, mert annyi alkotás után, amely papírforma szerint tartja a kötelező távolságot a szerzői én és az alkotó személye között, ezúttal teljességgel saját élményekre felépített, emberszagtól bűzlő főhőst kapunk. Mindezt demonstrálandó, a dokumentumsorozat az első néhány percben remek vágásokkal mossa össze a pszichiáteri rendelőbe belépő Chase-t a székbe beülő Sopranóval, majd egészen érzékcsalódásig folytatják ezen kontúrok elmosását, miközben a rendező New Jersey-i emlékeiről beszél, amelyek megalapozták a Maffiózók történetét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk