Film

Iokaszté a tükörben

Todd Haynes: May December

Kritika

Egy harmincas anyuka és egy 13 éves fiú egymásba szeret, hátrahagynak minden ész­érvet, és családot alapítanak. Rövid börtönbüntetés és némi médiafelhajtás után határozott céljuk a normális élet. De mennyi tagadás szükséges egy ilyen boldogsághoz?

Minden csodásan megy a Yoo család életé­ben, az apa dolgozik, az anya aktív és szeretett tagja a helyi közösségnek, a házaspár együtt, odaadó szeretetben neveli gyermekeit, akik épp most érettségiznek. Persze az idill arra van, hogy megtörjék, ám ha ehhez elég csupán egy tükröt állítani, akkor talán sosem volt itt az a harmónia, amit gondoltunk. Az eddig sikeresen megúszott szembenézés szálkája egy csinos nagyvárosi színésznő személyében ékelődik a családtestbe, aki azért jön, hogy megfigyelje Gracie-t, mivel egy közelgő filmben ő fogja alakítani. A hasonlóságok hamar kezdenek megmutatkozni, nem csak az öltözködés és a szájtartás, de ízlés tekintetében is…

Remek alapállás, különösen így, valós történeti háttérrel fűszerezve, intra- és interperszonális konfliktusok termékeny táptalaja a téma, gyakorlatilag nehéz lenne olyan aspektust találni, amely ne egy izgalmas és értékes filmhez vezetne. Todd Haynesnek valóságos virtuozitásra volt szüksége, hogy ilyen hibátlanul hajoljon el a garantált sikert hozó ötletek elől, de sikerült neki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.