Kiállítás

Keserédes felelősség

Gáldi Vinkó Andi X Hin: „If You Knew It, Why Didn’t You Do Something About It?”

Kritika

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Gáldi Vinkó Andi fotóművész esetében is megtörtént ez a tematikus váltás, ám ő ezzel nemzetközi sikert ért el: a Sorry I Gave Birth I Disappeared But Now I’m Back sorozatával 2023-ban elnyert egy nagy presztízsű brit díjat, a Kraszna-Krausz Foundation Photography Book Awardot.

A fényképeivel a New Yorker, a Vogue vagy a Dazed magazinokban szereplő művész mostani kiállításán e sorozatát viszi tovább (a kiállításon látható videó­ban vissza is utal a díjnyertes mű egy-egy munkájára), annyiban másként, hogy a hangsúly a nyiladozó értelmű, mindenre kíváncsi és fogékony lánygyermek „szemszögére” helyeződik át. Ám ez mégsem teljesen így igaz, mert láthatunk ugyan gyerekrajzokat is, de a „gyermeki hangot” a Hongkongban született, Londonban élő street art művész, illusztrátor és festő, Hin fényképekre írt, ákombákom szövegei jelenítik meg. Hinről annyit lehet tudni, hogy „eredetileg arról álmodozott, hogy profi labdarúgó lesz”, de egy súlyos lábsérülés után fel kellett hagynia a sporttal. Ezek után vált ismertté a When I Grow Up I Want to Be… sorozatával, amelyben alakok, mint Putyin, Kadhafi, Erdoğan, Szaddám Huszein vagy Oszama bin Laden jelennek meg egyfajta „példaképként”. De hasonlóan ismert lett Hin a teremtés történetét feldolgozó Adam & Eve című könyve is, amelynek borítóján ló és egyszarvú üzekedik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."