Film

Ki-ki a maga dolgát

Damien Chazelle: Babylon

  • SzSz
  • 2023. január 25.

Kritika

A fáma szerint karrierje bizonyos pontján minden valamirevaló rendezőnek le kell rónia tiszteletét Hollywood előtt: ha sértetlenül partot akarnak érni az öröklét földjén, muszáj kifizetniük a révészt is. De mit csinál az a direktor, aki már pályája elején túlesett ezen? 

Mondjuk, ír még egy szívhez szóló üzenetet saját szakmájának, csak szerelmes levél helyett a boríték ezúttal egy őrült orgiákkal, hányással, szexszel és fekáliával töltött levélbombát rejt, amelyből csak robbanás után nyílik ki a celluloidrózsa.

Damien Chazelle 31 évesen készítette el a Holly­woodnak szóló édesbús mementóját, a Kaliforniai álmot, s látszólag felért vele a csúcsra: feltámasztotta kedvenc műfaját, a musicalt, elnyerte az Oscart, és az elmúlt évtizedek legnagyobb tehetségének kiáltották ki. Hova tovább?

Nos, Chazelle úgy döntött, neki nem elég egy opus magnum. Egy űrbe tett kitérő (Az első ember) és egy rövid streaminges kaland (The Eddy) után visszatért oda, ahol az álmok és csillagok születnek – hogy bemutassa, ugyanilyen látványos az is, amikor mindezek kihunynak. Sőt, a Babylon szerint épp ez a szeretve utált Hollywood lényege. Az ugyanis olyan, mint egy hatalmas őserdő: a saját törvényei szerint működik, tele van szépséggel és kegyetlenséggel, az ökoszisztéma pedig mindig gondoskodik róla, hogy a tápláléklánc fennmaradjon, és csúcsragadozóból és élősködőből is akadjon utánpótlás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.