Film

Ki mint vet

Wim Wenders: Tökéletes napok

  • 2024. február 21.

Kritika

A vécépucolásnál nehéz alacsonyabb megbecsültségű munkát elképzelni.

Tokió nyilvános illemhelyeiből a mások mocskát takarító Hirajama úr azonban gondosan, felelősséggel, igényesen tisztítja a csapokat, piszoárokat, dekliket, a hasznos tevékenységet végző emberek méltóságával, már-már szeretettel. Az életének értelme van. Hirajama úr körül rohan a világ, emberekkel a napi rutintevékenységei (munka, étkezde, fürdő) során érintkezik, ifjú, szószátyár munkatársa kihasználja őt, a parkban a gyermekét elhagyó anyuka pillantásra se méltatja, nemhogy köszönömre, amikor átveszi az elkódorgott porontyot, csak egy fákat ölelgető hajléktalan vesz tudomást a köztisztasági alkalmazott létezéséről. Ám ez a létezés csupa derű, csupa megélt jelenpillanat.

A lerobbant külvárosban csak könyvei és növényei társaságában élő Hirajama úrnak titka van. Felsejlik a múltból egy ambiciózus család, amikor régen látott unokahúga hozzá menekül az elvárások és regulák elől, s egy maga mögött hagyott értékrend, amikor – sofőr vezette luxusautóján – megjelenik nővére a lányáért, és viszolyogva veszi tudomásul, hogy a (nyilván tehetős) família fekete báránya tényleg az, ami. De nem derül ki semmilyen adat régvolt éle­té­ről, nem tudjuk meg, ki volt azelőtt a hallgatag remete, nincs megfejtés. Nem megfejtés van. Csak érzékelés. Csak megfigyelés. A napfény szép. A fa szép. A levél szép. A tükör szép. A tükröt törlő rongy szép. A vécékagyló szép. És lehet amőbát játszani egy ismeretlennel a parki illemhely szappanadagolója mögé rejtett papíron. Minden nap egy vonás. Egy jel. Egy döntés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.