Színház

Kik vagyunk?

Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott

  • Sándor Panka
  • 2021. augusztus 18.

Kritika

Az előadás különös atmoszférájú világában el kell engednünk a bizonyosságokat és a kapaszkodókat, itt minden relatív, minden megkérdőjelezhetővé válik. A kizökkent idő soha nem volt ennyire kézzelfogható tapasztalat.

Az abszurd drámát csak bajosan lehetne Hamlet-parafrázisnak nevezni, holott Hamlet barátainak perspektívájába helyezi át a cselekményt. (Külön izgalmassá teszi a premiert a tény, hogy az Ördögkatlan Fesztivál keretein belül magát a Hamletet is bemutatta a társulat.) Stoppard úgy tette főszereplővé a Shakespeare-dráma mellékszereplőit, hogy közben mégsem engedi nekik, hogy levetkőzzék saját jelentéktelenségüket. Maguk sem értik, mi keresnivalójuk az udvarban, számukra is rejtély, hogyan cseppentek a történetbe, amelynek csak érintőlegesen válnak a részesévé. Miközben próbálják megfejteni e feladványt, egzisztenciális kérdésekkel, konyhafilozofálgatásokkal gyötrik agyukat. A jelenségek tudományos magyarázatán töprengenek, mintha ezáltal megszabadulhatnának saját létük értelmetlenségétől.

A szüntelen kérdezés aktusán keresztül próbálják rekreálni elveszített identitásukat. Kik ők? A másik nélkül még csak nem is létezhetnek, hiszen azt sem tudják, melyikük Rosencrantz, melyikük Guildenstern. Személyiség híján inkább tűnnek körvonalak nélküli szellemeknek, mint valós alakoknak. A lét és nemlét közötti ködös térben bolyonganak, feszegetik bizonytalanságuk határait. Egészen addig, amíg be nem következik a címben megjósolt végzetük, amikor is már csak egy végső kérdés marad: hol lehetett az a pont, amikor nemet mondhattak volna?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.