Színház

Kik vagyunk?

Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott

  • Sándor Panka
  • 2021. augusztus 18.

Kritika

Az előadás különös atmoszférájú világában el kell engednünk a bizonyosságokat és a kapaszkodókat, itt minden relatív, minden megkérdőjelezhetővé válik. A kizökkent idő soha nem volt ennyire kézzelfogható tapasztalat.

Az abszurd drámát csak bajosan lehetne Hamlet-parafrázisnak nevezni, holott Hamlet barátainak perspektívájába helyezi át a cselekményt. (Külön izgalmassá teszi a premiert a tény, hogy az Ördögkatlan Fesztivál keretein belül magát a Hamletet is bemutatta a társulat.) Stoppard úgy tette főszereplővé a Shakespeare-dráma mellékszereplőit, hogy közben mégsem engedi nekik, hogy levetkőzzék saját jelentéktelenségüket. Maguk sem értik, mi keresnivalójuk az udvarban, számukra is rejtély, hogyan cseppentek a történetbe, amelynek csak érintőlegesen válnak a részesévé. Miközben próbálják megfejteni e feladványt, egzisztenciális kérdésekkel, konyhafilozofálgatásokkal gyötrik agyukat. A jelenségek tudományos magyarázatán töprengenek, mintha ezáltal megszabadulhatnának saját létük értelmetlenségétől.

A szüntelen kérdezés aktusán keresztül próbálják rekreálni elveszített identitásukat. Kik ők? A másik nélkül még csak nem is létezhetnek, hiszen azt sem tudják, melyikük Rosencrantz, melyikük Guildenstern. Személyiség híján inkább tűnnek körvonalak nélküli szellemeknek, mint valós alakoknak. A lét és nemlét közötti ködös térben bolyonganak, feszegetik bizonytalanságuk határait. Egészen addig, amíg be nem következik a címben megjósolt végzetük, amikor is már csak egy végső kérdés marad: hol lehetett az a pont, amikor nemet mondhattak volna?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.