Könyv

Mantrafelhő

Balázs Imre József: Éjszakák a zenben

Kritika

A kötet verseit olvasva mintha egy buborékba kerülnénk. De nem abba a fajtába, amely távol tartja a külvilágot, éppen ellenkezőleg. A gömb homorú fala időnként torzítja a kinti látványt, máskor élesebbé teszi a részleteket, aki pedig kívülről pillant ránk, minket láthat torzabbnak akár.

Az olykor otthonosnak tűnő gömbhéjunk falán megtörő fény át is rajzolhatja az ismerősnek hitt képeket, hogy aztán önmagunkkal kelljen farkasszemet néznünk a tükröződésben. És arra is érdemes felkészülni, hogy a buborékunk bármelyik pillanatban kipukkanhat.

A belsejének csendje azonban alkalmat ad a szemlélődésre, nyugalmat az elmerüléshez egy olyan világban, ahol a verseket összekötő, legváratlanabb pillanatokban visszatérő szimbólumok közül csak egy a gömb, a körkörösség vágyott tökéletessége. Mert „minden előzménytől újabb előzményig vezet út”, és az előzmények végtelen sorában a mitologikus alakok, a különböző fantasy történetek sárkányai és a határon túli magyar irodalom múltjának referenciapontjai együtt mutatnak a jelen felé. Bármennyire széttartónak tűnik ez a tematikai keret, Balázs Imre József uralni tudja saját mítoszait, miközben, ha kell, el is meri engedni magát azok sodrásában. A kötet szikár és látszólag légmentesen zárt prózaversei egy pillanatra sem tűnnek száraznak. Formai és gondolati paradoxonok széthullásának lélegzetelállító sorozata az Éjszakák a zenben. Végtelenül megnyugtató, ugyanakkor sokszor felkavaró, ahogy a költő újra és újra képes „megfogalmazni egy mondatot, majd annak ellentétét úgy, hogy az is igaz legyen”. Mindezt az (ön)irónia és az (ön)reflexió felhangjaival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.