KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Mindenkibe szerelmes

Dave Grohl: A történetmondó. Emlékek életről és zenéről

Kritika

Dave Grohl, a Foo Fighters hiperaktív frontembere a pandémia elején bepánikolt, hogy mit kezdjen a lekötetlen energiáival, és úgy határozott, könyvet ír az életéről. Története kétségkívül izgalmas: még tinédzserként lett a Scream nevű hardcore-punk zenekar tagja, majd belépett a Nirvanába.

A frontember, Kurt Cobain halála után Grohlról kiderült, hogy nemcsak dobosnak, de dalszerzőnek, gitárosnak és frontembernek is kiváló, s az általa vezetett Foo Fightersből A ligás, stadionokat megtöltő rockzenei brand lett.

Ahogyan brand lett a davegrohlságból is. Grohl a mosolygós, közvetlen rocksztár mintapéldája: arcán hatalmas vigyorral zenél együtt gyerekkori hőseivel, féktelen lelkesedéssel áradozik nála jóval ismeretlenebb zenészekről mindenféle dokumentumfilmben, és lazán virtuális dobpárbajba keveredik egy 10 éves kislánnyal, hogy aztán még egy Foo Fighters-koncertre is meghívja őt fellépni. Dave Grohl szabálytalan karizmája nem kopott az elmúlt évtizedekben, és ez még akkor is így van, ha a Foo Fighters az utolsó valamire való lemezét 2010 környékén adta ki, az azóta megjelent anyagok pedig csak némi pironkodással rakhatók a legjobban sikerült FF-albumok mellé (The Colour and the Shape, There Is Nothing Left to Lose).

Grohl nem törekedett a teljességre az életrajzában, néhány év ki is marad, ami a könyv lendületének egyáltalán nem tesz rosszat. Ahogyan az sem, hogy nagy hangsúlyt kapnak a Screamről írt fejezetek. Grohl zenei életművének nem feltétlenül ez a legjelentősebb része, ugyanakkor egy lelakott kisbuszban izgalmasabb kalandok esnek meg az emberrel, mint egy ötcsillagos luxushotelben (például Móricka is ezt mondta). A Nirvanáról szóló részben részletesen ír a Nevermind album készüléséről, és a lemez váratlan berobbanásáról, de a legnagyobb meglepetés az a megkapó érzékenység, amellyel Grohl Kurt Cobain utolsó hónapjaihoz és depressziójához viszonyul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.