Könyv

Mint a vízipisztoly

Javier Marías: Tomás Nevinson

Kritika

Az elején szeretni is lehet ezt a történetet, például az esszészerű, érzelmes előhangért: így célozta meg az egyszeri vadászember Hitlert – már a ravaszon volt az ujja –, és aztán ezért nem lőtte le.

Megmenthette volna vele több millió ember életét, de hát civil volt. Azoknak viszont, akit kiképeztek, az aktív kémeknek, illetve az évekig alvó és másokat is altató titkos megbízottaknak nem szabad tétovázniuk.

Művelt, érzékeny emberekről van szó, akik elrontják az életüket, vagy hagyják, hogy valamilyen szent cél érdekében más, nagyképű, cinikus alakok rontsák el azt. Aztán a könyv századik oldala felé felbukkan egy felvétel – a regényben ez az egyetlen kép, dokumentum a fikcióban – egy tűzoltóról, aki egy vérző arcú lányt cipel az ETA 1987. december 11-i zaragozai bombamerénylete után.

Ezt a fotót nézegeti a narrátor, Nevinson, aki a saját történetét meséli el. Nevinson egy Angliában iskolázott spanyol, aki tehetségesen utánoz különböző nyelvjárásokat, ezért is figyeltek fel rá azok, akik erre hivatottak. Aljas módon szervezték be, használták, neki pedig a munkája egyre inkább megszokottá, olykor élvezett élethivatássá, szenvedélybetegséggé vált. Amikor nyugállományba került, tudta, hogy ez a nyugalmi állapot nem tart sokáig. Takarékon élt, mígnem egykori főnöke, Tupra szívességet nem kért tőle. Nevinson gyűlölte ezt az embert, ugyanakkor kötődött is hozzá, és szerette volna valahogy bebizonyítani, hogy jobb szakember nála, a szíve miatt jobb. Nem utasította hát vissza a megbízást, pedig az sem volt egyértelmű, kinek tesz vele szívességet. Azt kapta feladatául, hogy angoltanárként egy észak-spanyolországi kisvárosban közel férkőzzön három nőhöz, és ismerje meg őket annyira, amennyire csak lehet, hogy kideríthesse, melyikük az ETA (és egyben az IRA) tagja. És ha kiderítette – erről már közvetítő útján értesült –, lehetőség szerint meg is kell ölnie az illetőt. Tudta, hogy ennek érdekében ismét meg kell tévesztenie, végső soron meg kell aláznia embereket, köztük olyanokat is, akik semmi rosszat nem tettek. Járulékos, de a szakma szabályai szerint lényegtelen veszteség ez, hiszen a terroristák ugyanígy készülnek a tetteikre: alakoskodnak, ha kell, évekig, aztán embert rabolnak, ölnek, és ha börtönbe kerülnek, hátradőlnek. Vagy épp szabadlábon lévő társaik legközelebbi akciójának hírére pezsgőt rendelnek, ünnepelve a mozgalom hőstettét. Ezt a förtelmet kellene megakasztania Nevinsonnak a maga eszközével. Abban a tudatban kellene cselekednie, hogy ha az emberek többsége gyűlöletesnek, alattomosnak is gondolja ezt a munkát – a felesége ezt ki is mondja –, az ő értékítéletük nem számít, hiszen ha épp nem érintettek, hamar elfelejtik a rémtetteket, nem emlékeznek a szörnyű képekre, csak ha az véletlenül eléjük kerül. Ő azonban nem felejthet, és mindig szem előtt kellene tartania, milyen ügyet szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.