Kiállítás

Nincs tragédia

Reigl Judit: Haláltánc

Kritika

Az első pillantásra kicsinek tűnő kiállítás az életmű utolsó szakasza felől tekinti át Reigl egész pályáját, rávilágítva arra, hogy az voltaképpen egyetlen nagy egység, amelyben a hatások, témák és motívumok a legelső elkészült művektől kezdve azonosak.

Reigl Judit 2015-ben kezdett újra rajzolni. A több száz kiállított rajz az élete eseményeiről számol be, a legelső emlékektől kiindulva egészen a búcsú elképzelt pillanatáig. A vázlatfüzetekbe és rajzlapokra készült sorozatokból válogatott tárlat izgalmas kontextusba helyezi a rajzokat: Reigl művei az ihlető, szemléletformáló művészek munkái mellett szerepelnek, egyértelműen megmutatva azt a makacs következetességet, amellyel egész életében dolgozott, a kezdetektől ugyanazokból a forrásokból táplálkozva. A kiállításon a száz éve született Reigl Judit száz rajzát látjuk, a kiállítás katalógusa azonban mind a 811 rajzot, valamint a rajzok előtti nyolc vázlatfüzetet is tartalmazza.

Az időskori, pályazáró médiumváltást a valóság kényszere indokolta: amikor a művész már nem tudott a tőle ismert hatalmas méretű vásznakkal bánni, először kisebb papírra váltott, és a földön folytatta a munkát. Végül, amikor már ez is nehézséget okozott, maradtak a vázlatfüzetek. Néhány hónappal később a füzeteket A4-es és A3-as rajzlapok váltották fel.

Az 1923-ban született Reigl 1950-ben kalandos körülmények közt emigrált, és haláláig Franciaországban élt. Korai, szürrealista korszakában André Breton nagyrabecsülését is kivívta, de mivel nem volt ínyére a „csoport­élet”, szakított a társasággal. A hatvanas évek közepéig absztrakt festőként alkotott, majd visszatért a figuratív munkákhoz. A rajzaiban keveredik mindez, néha látjuk a figurát, néha nem.

A kiállításon visszafelé megyünk az időben. Reigl Erdélyi Viktortól tanult rajzolni, aki viszont Gulácsy-tanítvány volt. Két Gulácsy-képet is találunk a teremben, A Halál sziklája és a Hídon furcsa népség vonul keresztül címűeket, párbeszédbe állítva a rajzokkal, rámutatva, hogy Reigl rajzaiban milyen erősen tetten érhető Gulácsy hatása. Egymásba úsznak a motívumok, ahogy egymást erősítik a hatások is: akárcsak Gulácsy hídján, éppúgy vonulnak az emberek egy olaszországi körmenet emlékét őrző rajzon, amely Holbein Haláltáncára is rímel. Holbein mellett Csontváry hatása is ott van a képeken, az itt kiállított Láthatatlan városok kupoláiban és tornyaiban is. A Vanitas-sorozaton az életfa például erősen A zarándoklás a cédrushozt idézi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."