Tévésorozat

Nyúl a cilinderben

Abrakadabra

  • SzSz
  • 2022. október 26.

Kritika

Kártyatrükkök, Uri Geller, színpadi zsebtolvajlás, halottlátók és Rodolfo – ők mind a bűvészet köpönyegéből bújtak elő, pedig legalább annyi a különbség közöttük, mint ahány dolog összeköti őket.

Az autókat és önmagukat lebegtető, partnereiket kettéfűrészelő illuzionisták ki nem mondott paktumot kötnek a közönséggel: mindkét fél tudja, hogy amit látnak, az nem valóság, a szórakozás kedvéért azonban úgy tesznek, mintha mégis az lenne; a látványtól kezdve a ruhákig és gesztusokig minden ezt az illúziót szolgálja. A mentalistáknál ellenben a lényeg pont az, amit nem látunk: valamiféle transzcendentális erő vagy földöntúli energia, amely ha kell, a kanalat is meghajlítja, máskor szellemekkel létesít kapcsolatot, asztalt táncoltat vagy segít eltűnt személyek és tárgyak nyomára bukkanni. Sokan éppen ezért nem is sorolják őket a bűvészek közé, vagy azért, mert szélhámosoknak tartják őket, vagy épp azért, mert valóban elhiszik, hogy többek ők, mint színpadi előadók.

Az Abrakadabra amellett, hogy végigveszi a bűvészet legismertebb ágait – az első három rész az illuzionistákról, a zsebtolvajokról és a mentalistákról szól –, nem fél belemenni az efféle szakmai vitákba sem. Uri Geller, minden idők egyik legellentmondásosabb bűvész-mentalistája például néhány megszólaló számára maga a nagybetűs példakép, aki egy ezer­éves színpadi trükk, a kanálhajlítás köré egy egész karriert épített. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy annak idején itthon is saját tévéműsort kapott, ahol az utódját kereste, legutóbb pedig azzal került be a hírekbe, hogy megfenyegette Putyint: ha atomháborút indít, elméje minden erejét az orosz elnök ellen irányítja majd. Az egyik interjúalany, Hajnóczy Soma kétszeres bűvészvilágbajnok talán a hasonló megszólalásai miatt nevezte Gellert egyszerűen kóklernek; állítását pedig akkor is fenntartotta, amikor a kamera mögött jól hallhatóan felháborodott valaki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.