Tévésorozat

Nyúl a cilinderben

Abrakadabra

  • SzSz
  • 2022. október 26.

Kritika

Kártyatrükkök, Uri Geller, színpadi zsebtolvajlás, halottlátók és Rodolfo – ők mind a bűvészet köpönyegéből bújtak elő, pedig legalább annyi a különbség közöttük, mint ahány dolog összeköti őket.

Az autókat és önmagukat lebegtető, partnereiket kettéfűrészelő illuzionisták ki nem mondott paktumot kötnek a közönséggel: mindkét fél tudja, hogy amit látnak, az nem valóság, a szórakozás kedvéért azonban úgy tesznek, mintha mégis az lenne; a látványtól kezdve a ruhákig és gesztusokig minden ezt az illúziót szolgálja. A mentalistáknál ellenben a lényeg pont az, amit nem látunk: valamiféle transzcendentális erő vagy földöntúli energia, amely ha kell, a kanalat is meghajlítja, máskor szellemekkel létesít kapcsolatot, asztalt táncoltat vagy segít eltűnt személyek és tárgyak nyomára bukkanni. Sokan éppen ezért nem is sorolják őket a bűvészek közé, vagy azért, mert szélhámosoknak tartják őket, vagy épp azért, mert valóban elhiszik, hogy többek ők, mint színpadi előadók.

Az Abrakadabra amellett, hogy végigveszi a bűvészet legismertebb ágait – az első három rész az illuzionistákról, a zsebtolvajokról és a mentalistákról szól –, nem fél belemenni az efféle szakmai vitákba sem. Uri Geller, minden idők egyik legellentmondásosabb bűvész-mentalistája például néhány megszólaló számára maga a nagybetűs példakép, aki egy ezer­éves színpadi trükk, a kanálhajlítás köré egy egész karriert épített. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy annak idején itthon is saját tévéműsort kapott, ahol az utódját kereste, legutóbb pedig azzal került be a hírekbe, hogy megfenyegette Putyint: ha atomháborút indít, elméje minden erejét az orosz elnök ellen irányítja majd. Az egyik interjúalany, Hajnóczy Soma kétszeres bűvészvilágbajnok talán a hasonló megszólalásai miatt nevezte Gellert egyszerűen kóklernek; állítását pedig akkor is fenntartotta, amikor a kamera mögött jól hallhatóan felháborodott valaki.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Önarckép feketével

  • - turcsányi -

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Kiszámolós

Ha Ed Sheerannek van harminc kamionja, hat pengető alakú óriáskivetítője, öt saját fejlesztésű looper pedálja a forgószínpad öt különböző pontján, és 135 percet játszik – saját állítása szerint – nagyjából 70 ezer embernek, akkor hány keringős lüktetésű balladát játszhat el?

Az egyedüli boldogság

  • Balogh Magdolna

A dán írónő (1917–1976) bő öt évtizeddel ezelőtt befejezett, 1967 és 1971 között írt ön­életrajzi trilógiája azt az utat mutatja meg, ahogyan egy szegény sorsú, munkáskörnyezetben felnőtt lányból ismert és népszerű, számos díjjal kitüntetett szerző válik.

Térerő

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A vasutasok kérték

Talán Stephenson óta nem fordult elő, hogy egy működő vasúttársaság arra biztatta volna utasait, hogy ne vegyék igénybe a szolgáltatásait.

Magyar western fűnyíróval

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

Veszélyes álmok

  • Eörsi Mátyás

Mire gondol az olvasó, ha azt hallja: „Zöld, biztonságos, versenyképes”? Vagy ezt: „Helyreállítás, erő és a hovatartozás érzése”? Esetleg ezt: „Együtt. Ellen­álló. Európa.”?