Opera

Operaterápia

Esterházy Péter–Vajda Gergely: Fuharosok

Kritika

Ha egy zeneszerző Esterházyt akar megzenésíteni, nagy svungot kell vennie. „Az operairodalom nem egy nagy sikerű alkotása bárgyú, zavaros vagy teljesen igénytelen szövegre készült” ‒– írja Esterházy a Daisy című operalibrettója elején. Mármost egy Esterházy-szöveg sosem bárgyú, sosem zavaros – legfeljebb „igen gazdag szövegközi kapcsolathálója” révén válik nehezen értelmezhetővé –, igénytelennek pedig végképp nem nevezhető.

Az erős Esterházy-mondatok találkozása a zenével sokféle kimenetelű lehet. Jeney Zoltán egyetlen énekhang nélkül komponálta meg a töredékben maradt Daisyt, Kurtág György Fancsikó és Pintája bevallottan töredék, Eötvös Péter Oratorium Balbuluma pedig úgy őrzi meg textusának szerethetően esterházys vonásait, hogy közben sikerül megalkotnia az író idézetekkel telehímzett posztmodern szövegszőttesének pontos zenei mását citátumok tárházának felvonultatásával Monteverditől Muszorgszkijig (és tovább).

Vajda Gergely hasonló úton jár, de a feladata még nehezebb. Az Oratorium Balbulumot Esterházy eleve szövegkönyvnek írta, a Fuharosok viszont „az Esterházy-életmű egyik leggazdagabban értelmezett”, talányos, kultikus műve. Már műfajának megállapítása körül is jól elcsócsál az irodalmárok méhraja, nevezvén szabad versnek, regénynek, balladának, beavatási szertartásnak, mítosznak vagy éppen parabolának. Leginkább talán Balassa Péter meghatározása találó: „nagyregény strófikus zsugorításban”. Az értelmezési lehetőségek tárházában a zeneszerzőnek meg kell találnia a maga olvasatát, anélkül, hogy szimplifikálná ezt a vonzóan bonyolult televényt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."