Film

Összeomlás

Marc Munden: Segítség

  • 2021. november 24.

Kritika

Sarah jobb híján és megfelelő képesítés nélkül vállal munkát gondozóként a demensekre szakosodott szociális otthonban. A fizetés kevés, a főnök kekec, de a lakók szeretetre méltók és hálásak, a munkanélküliségtől sújtott vidéken pedig nincs nagyobb jótétemény a havi fixnél.

Ám eléri az intézményt is a Covid-járvány, amellyel szemben eszköztelenek a dolgozók, és amikor egyszer csak nem jön a váltás, Sarah a szolgálat tizensokadik órájában ott találja magát az egész intézményben egyedüli személyzetként egy hörögve lélegző haldokló mellett (kedves, humorra fogékony, idős férfi, addigra már megkedvelhettük öregségére esendően gyermekivé lett lényét), de egyedül nem tudja megfordítani a fuldokló beteg 100 kilós testét. És hajnali fél négykor nincs senki, senki, akinek kötelessége volna, fizetést vesz fel érte és még esküt is tett rá, nincs senki, aki segítene. Csak az intézeti ápoltak legfiatalabbika, a negyvenes éveiben már szellemileg leépülő, de a jó szóra még fogékony, olykor feltisztuló tudatú Tony.

Amikor 2020. tavaszi reggelein a magyar rádiókban is bemondták a fertőzés terjedésének adatait, nem mulasztották el hozzátenni az egyre rettenetesebb számokhoz, mintegy rituálisan, hogy zömmel idős, krónikus betegségben szenvedő emberek hunytak el. A közlés rejtett értelme pedig az volt, hogy bár mindez nagyon sajnálatos, de mi, egészséges(ebb) és fiatal(abb) kedves hallgatók (hogy ne mondjam, dolgozó né­pünk), mi biztonságban vagyunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.