Film

Összeomlás

Marc Munden: Segítség

  • 2021. november 24.

Kritika

Sarah jobb híján és megfelelő képesítés nélkül vállal munkát gondozóként a demensekre szakosodott szociális otthonban. A fizetés kevés, a főnök kekec, de a lakók szeretetre méltók és hálásak, a munkanélküliségtől sújtott vidéken pedig nincs nagyobb jótétemény a havi fixnél.

Ám eléri az intézményt is a Covid-járvány, amellyel szemben eszköztelenek a dolgozók, és amikor egyszer csak nem jön a váltás, Sarah a szolgálat tizensokadik órájában ott találja magát az egész intézményben egyedüli személyzetként egy hörögve lélegző haldokló mellett (kedves, humorra fogékony, idős férfi, addigra már megkedvelhettük öregségére esendően gyermekivé lett lényét), de egyedül nem tudja megfordítani a fuldokló beteg 100 kilós testét. És hajnali fél négykor nincs senki, senki, akinek kötelessége volna, fizetést vesz fel érte és még esküt is tett rá, nincs senki, aki segítene. Csak az intézeti ápoltak legfiatalabbika, a negyvenes éveiben már szellemileg leépülő, de a jó szóra még fogékony, olykor feltisztuló tudatú Tony.

Amikor 2020. tavaszi reggelein a magyar rádiókban is bemondták a fertőzés terjedésének adatait, nem mulasztották el hozzátenni az egyre rettenetesebb számokhoz, mintegy rituálisan, hogy zömmel idős, krónikus betegségben szenvedő emberek hunytak el. A közlés rejtett értelme pedig az volt, hogy bár mindez nagyon sajnálatos, de mi, egészséges(ebb) és fiatal(abb) kedves hallgatók (hogy ne mondjam, dolgozó né­pünk), mi biztonságban vagyunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.