Film

Összeomlás

Marc Munden: Segítség

  • 2021. november 24.

Kritika

Sarah jobb híján és megfelelő képesítés nélkül vállal munkát gondozóként a demensekre szakosodott szociális otthonban. A fizetés kevés, a főnök kekec, de a lakók szeretetre méltók és hálásak, a munkanélküliségtől sújtott vidéken pedig nincs nagyobb jótétemény a havi fixnél.

Ám eléri az intézményt is a Covid-járvány, amellyel szemben eszköztelenek a dolgozók, és amikor egyszer csak nem jön a váltás, Sarah a szolgálat tizensokadik órájában ott találja magát az egész intézményben egyedüli személyzetként egy hörögve lélegző haldokló mellett (kedves, humorra fogékony, idős férfi, addigra már megkedvelhettük öregségére esendően gyermekivé lett lényét), de egyedül nem tudja megfordítani a fuldokló beteg 100 kilós testét. És hajnali fél négykor nincs senki, senki, akinek kötelessége volna, fizetést vesz fel érte és még esküt is tett rá, nincs senki, aki segítene. Csak az intézeti ápoltak legfiatalabbika, a negyvenes éveiben már szellemileg leépülő, de a jó szóra még fogékony, olykor feltisztuló tudatú Tony.

Amikor 2020. tavaszi reggelein a magyar rádiókban is bemondták a fertőzés terjedésének adatait, nem mulasztották el hozzátenni az egyre rettenetesebb számokhoz, mintegy rituálisan, hogy zömmel idős, krónikus betegségben szenvedő emberek hunytak el. A közlés rejtett értelme pedig az volt, hogy bár mindez nagyon sajnálatos, de mi, egészséges(ebb) és fiatal(abb) kedves hallgatók (hogy ne mondjam, dolgozó né­pünk), mi biztonságban vagyunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.