Film

Ostromállapot

Romain Gavras: Athena

  • 2022. december 14.

Kritika

Jól mondja nyilatkozataiban a rendező: csakugyan családi dinamikák határozzák meg ezt a filmet – de nem abban az értelemben, amelyben ő gondolja.

A Párizs egyik fiktív külvárosában kitörő fiktív lázadás, amelynek során testvér testvér ellen fordul, nagyon is valóságos problémára, a multikulturalizmus ideájának csődjére, az ennek következtében szétszakadó társadalomban fortyogó indulatokra reflektál. Ám – a cannes-i aranypálmás Ladj Ly közreműködése ide, két velencei díj oda – a koncepció annyira nagyképű (görög dráma bevándorló háttérrel), a forgatókönyv annyira konstruált, a politikai síkon megrekedő üzenet annyira direkt, hogy nehéz nem arra gondolni: az eddig reklámokat és videóklipeket, továbbá egy zavaros thrillert és egy átlagos vígjátékot rendező (már nem is olyan) ifjú Gavras végre szeretne felnőni a társadalmi igazságtalanságok feltárása, megjelenítése és elemzése iránt elkötelezett, legendás apjához (ti. Costa-Gavrashoz). Még ha ehhez a nagy divatmárkák után fel kell is fedezni (meg felhasználni) a külvárosok valódi nyomorát.

A másik viszonyítási pont Ladj Ly, s az ő Nyomorultak című filmje 2019-ből: tulajdonképpen ennek fináléját rendezi meg újra Gavras, csak nem vesztegeti arra az időt, hogy fel is építse az odáig vezető utat. Itt is egy kiskorú esik áldozatul a rendőri brutalitásnak, s ez indítja el a többé le nem csillapítható erőszakhullámot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.