Film

Ostromállapot

Romain Gavras: Athena

  • 2022. december 14.

Kritika

Jól mondja nyilatkozataiban a rendező: csakugyan családi dinamikák határozzák meg ezt a filmet – de nem abban az értelemben, amelyben ő gondolja.

A Párizs egyik fiktív külvárosában kitörő fiktív lázadás, amelynek során testvér testvér ellen fordul, nagyon is valóságos problémára, a multikulturalizmus ideájának csődjére, az ennek következtében szétszakadó társadalomban fortyogó indulatokra reflektál. Ám – a cannes-i aranypálmás Ladj Ly közreműködése ide, két velencei díj oda – a koncepció annyira nagyképű (görög dráma bevándorló háttérrel), a forgatókönyv annyira konstruált, a politikai síkon megrekedő üzenet annyira direkt, hogy nehéz nem arra gondolni: az eddig reklámokat és videóklipeket, továbbá egy zavaros thrillert és egy átlagos vígjátékot rendező (már nem is olyan) ifjú Gavras végre szeretne felnőni a társadalmi igazságtalanságok feltárása, megjelenítése és elemzése iránt elkötelezett, legendás apjához (ti. Costa-Gavrashoz). Még ha ehhez a nagy divatmárkák után fel kell is fedezni (meg felhasználni) a külvárosok valódi nyomorát.

A másik viszonyítási pont Ladj Ly, s az ő Nyomorultak című filmje 2019-ből: tulajdonképpen ennek fináléját rendezi meg újra Gavras, csak nem vesztegeti arra az időt, hogy fel is építse az odáig vezető utat. Itt is egy kiskorú esik áldozatul a rendőri brutalitásnak, s ez indítja el a többé le nem csillapítható erőszakhullámot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.