Film

Ostromállapot

Romain Gavras: Athena

  • 2022. december 14.

Kritika

Jól mondja nyilatkozataiban a rendező: csakugyan családi dinamikák határozzák meg ezt a filmet – de nem abban az értelemben, amelyben ő gondolja.

A Párizs egyik fiktív külvárosában kitörő fiktív lázadás, amelynek során testvér testvér ellen fordul, nagyon is valóságos problémára, a multikulturalizmus ideájának csődjére, az ennek következtében szétszakadó társadalomban fortyogó indulatokra reflektál. Ám – a cannes-i aranypálmás Ladj Ly közreműködése ide, két velencei díj oda – a koncepció annyira nagyképű (görög dráma bevándorló háttérrel), a forgatókönyv annyira konstruált, a politikai síkon megrekedő üzenet annyira direkt, hogy nehéz nem arra gondolni: az eddig reklámokat és videóklipeket, továbbá egy zavaros thrillert és egy átlagos vígjátékot rendező (már nem is olyan) ifjú Gavras végre szeretne felnőni a társadalmi igazságtalanságok feltárása, megjelenítése és elemzése iránt elkötelezett, legendás apjához (ti. Costa-Gavrashoz). Még ha ehhez a nagy divatmárkák után fel kell is fedezni (meg felhasználni) a külvárosok valódi nyomorát.

A másik viszonyítási pont Ladj Ly, s az ő Nyomorultak című filmje 2019-ből: tulajdonképpen ennek fináléját rendezi meg újra Gavras, csak nem vesztegeti arra az időt, hogy fel is építse az odáig vezető utat. Itt is egy kiskorú esik áldozatul a rendőri brutalitásnak, s ez indítja el a többé le nem csillapítható erőszakhullámot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.