Színház

Párhuzamos valóságban

Sziget

Kritika

Egy szóval sem említette senki az ukrajnai háborút: mintha az elménk ellenállna a párhuzamok (hangos) végiggondolásának. A valóság árnya így is nyomasztóan telepedett rá a Káva legújabb, felnőtteknek szánt komplex színházi nevelési előadására.

A Káva előadásai elsősorban a gyerekeket és a középiskolásokat célozzák meg. Felnőtt előadásaik, mint azt egy korábbi cikkünkhöz készült beszélgetésben Takács Gábor, a társulat vezetője elmondta (lásd: Házhoz szállítás, Magyar Narancs, 2021. december 15.), nem rentábilisak, nehéz rájuk közönséget toborozni, mert a felnőttek kevésbé nyitottak a problémaközpontú, pláne a nézők bevonásával járó előadásokra. A társulat időről időre ennek ellenére is próbálkozik.

A Sziget egy izlandi írónő, Sigríður Hagalín Björnsdóttir regényén alapszik, egy nyugtalanító disztópián, amely vizsgálja, mi megy végbe egy társadalomban, ha az elszigetelődik. A történet szerint Izland egyszer csak minden kapcsolatot elveszít a külvilággal, ami a kommunikációs problémákon felül azzal is jár, hogy a boltok polcairól szép lassan elfogy a kávé, a bor, a narancs – vagyis minden, amit a szigetország nem tud megtermelni vagy előállítani. Kitör a káosz, s a hatalom csak a demokrácia leépítésével, sőt a fasizálódással tud „segíteni”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.