Színház

Párhuzamos valóságban

Sziget

Kritika

Egy szóval sem említette senki az ukrajnai háborút: mintha az elménk ellenállna a párhuzamok (hangos) végiggondolásának. A valóság árnya így is nyomasztóan telepedett rá a Káva legújabb, felnőtteknek szánt komplex színházi nevelési előadására.

A Káva előadásai elsősorban a gyerekeket és a középiskolásokat célozzák meg. Felnőtt előadásaik, mint azt egy korábbi cikkünkhöz készült beszélgetésben Takács Gábor, a társulat vezetője elmondta (lásd: Házhoz szállítás, Magyar Narancs, 2021. december 15.), nem rentábilisak, nehéz rájuk közönséget toborozni, mert a felnőttek kevésbé nyitottak a problémaközpontú, pláne a nézők bevonásával járó előadásokra. A társulat időről időre ennek ellenére is próbálkozik.

A Sziget egy izlandi írónő, Sigríður Hagalín Björnsdóttir regényén alapszik, egy nyugtalanító disztópián, amely vizsgálja, mi megy végbe egy társadalomban, ha az elszigetelődik. A történet szerint Izland egyszer csak minden kapcsolatot elveszít a külvilággal, ami a kommunikációs problémákon felül azzal is jár, hogy a boltok polcairól szép lassan elfogy a kávé, a bor, a narancs – vagyis minden, amit a szigetország nem tud megtermelni vagy előállítani. Kitör a káosz, s a hatalom csak a demokrácia leépítésével, sőt a fasizálódással tud „segíteni”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.