Film

Senkinek kellők

Alexander Payne: Téli szünet

Kritika

Téli szünetre készül az elitkeltető Barton középiskola, a növendékek hazamennek, csak néhány szerencsétlen marad, akiket vakációzó szüleik otthagynak az ünnepekre.

Viszont rájuk is vigyáznia kell valakinek, a kelletlen babysitter szerepét pedig az iskola leggyűlöltebb tanára kapja, a halszemű és -szagú Mr. Hunham, akinek minden élethelyzetre akad egy-egy latin idézete. Naná, hogy az iskola egyik legvásottabb diákjával zárja össze a sors, aki minden percét megnehezíti az alkoholba menekülő öregembernek. A kettejük közötti feszültséget csak az ott ragadt konyhás néni oldja néha, aki nemrég temette el a korábban itt tanuló fiát. Igen elcseszett betlehemi kép tárul tehát elénk a privilegizált kis Jézus, a láncdohányos Mary és a morózus József alakjával.

A történetet nyilvánvalóan ismerjük, a kérdés csak az, hogy sikerül-e úgy elmondani, hogy ennek ellenére is végig akarjuk ülni? Alexander Payne szájából hallva, ez szinte garantált, az Oscar-díjas rendező ugyanis egyaránt rutinos az enyhén flepnisek jóleső romantizálásában (pl. Schmidt története), illetve a társadalmi problémákkal átszőtt dramedyk elkészítésében is (Utódok), legújabb filmje pedig ezen elemek kvintesszenciája. Utóbbi célkitűzéséhez egészen ki kellett emelnie az eseményt a jelenből, a kora 70-es évek ugyanakkor nemcsak a vietnami háború fenyegetésének és a társadalmi különbségeknek ágyaz meg, hanem ironikus módon egyfajta (talán épp a Holt költők társaságából) jól ismert ridegséggel teszi otthonossá a film atmoszféráját, mely ridegség a szereplők attitűdjén és a fogvacogtató időjáráson túl a szürkés képi világból is visszaköszön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.