Torrentmozi

Stefan és Oscar

Stefan Ruzowitzky: Narziss és Goldmund

  • 2022. május 11.

Kritika

Hermann Hesse első olvasásra igen filmszerűnek tűnő műveiből eleddig nem készült egyetlen, a gazdag képiségű szövegekhez méltó adaptáció sem.

A középszerű feldolgozások legfeljebb a dekoratív leckefelmondásig jutottak (Conrad Rooks: Sziddhárta, 1972; Fred Haines: A pusztai farkas, 1974 – e két produkció ért el nagyobb közönséget), Hesse többgyökerű, a nyugati (tradíció mivoltában felfogott keresztény, jungiánus) és a keleti, főként buddhista filozófiára egyaránt tekintő világfelfogását még csak megérteni sem próbálták, nemhogy átadni, közvetíteni. Most A pénzhamisítókkal 2007-ben Oscar-díjra érdemesített Stefan Ruzowitzky elégíti ki saját ambícióit a Nobel-díjas író, ha nem is fő, de talán (Magyarországon egészen biztosan) legnépszerűbb, egész generációk gondolkodását befolyásoló művének átszabásával. Mint Hesse műveinek java, a Narziss és Goldmund is az emberi élet értelmére, annak primer létezésen túlmutató, spirituális aspektusára kérdez rá. Az Istent az elvonulás biztosította, kiegyensúlyozott és az aszkézis által fegyelmezett elmélkedésben megközelítő, kolostorát élete folyamán el alig hagyó tudós szerzetes (később apát) és tanítványa, barátja, „másik fele”, a világ szenvedéseit és örömeit megtapasztaló, s megélt sorsát művekké, művészetté szublimáló, nyughatatlan vándor ugyanazt keresi: azt, ami van – nem az ego káprázatában, hanem a valóságban.

Mármost ezt az egész, végtelenül finom és összetett, revelatív és inspiráló gondolati konstrukciót lerángatni arra a primitív és alantas színvonalra, amelyen ez a film a maga színes, szagos, harsány (és – csak kapásból – Pasolini, Zeffirelli vagy A rózsa nevét jegyző Annaud munkáiból túlontúl ismerős) középkor-ábrázolásával együtt tartózkodik, és a fő problematikává a látens homoszexualitást tenni meg, ez a regénnyel szemben elkövetett bűn, a középszer tudattalan bosszúja az igazi kiválóságon, a maga lebutítottságában is valamilyen koherenciát azért igénylő filmet is agyoncsapó, tehetségtelen ötlet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.