Torrentmozi

Stefan és Oscar

Stefan Ruzowitzky: Narziss és Goldmund

  • 2022. május 11.

Kritika

Hermann Hesse első olvasásra igen filmszerűnek tűnő műveiből eleddig nem készült egyetlen, a gazdag képiségű szövegekhez méltó adaptáció sem.

A középszerű feldolgozások legfeljebb a dekoratív leckefelmondásig jutottak (Conrad Rooks: Sziddhárta, 1972; Fred Haines: A pusztai farkas, 1974 – e két produkció ért el nagyobb közönséget), Hesse többgyökerű, a nyugati (tradíció mivoltában felfogott keresztény, jungiánus) és a keleti, főként buddhista filozófiára egyaránt tekintő világfelfogását még csak megérteni sem próbálták, nemhogy átadni, közvetíteni. Most A pénzhamisítókkal 2007-ben Oscar-díjra érdemesített Stefan Ruzowitzky elégíti ki saját ambícióit a Nobel-díjas író, ha nem is fő, de talán (Magyarországon egészen biztosan) legnépszerűbb, egész generációk gondolkodását befolyásoló művének átszabásával. Mint Hesse műveinek java, a Narziss és Goldmund is az emberi élet értelmére, annak primer létezésen túlmutató, spirituális aspektusára kérdez rá. Az Istent az elvonulás biztosította, kiegyensúlyozott és az aszkézis által fegyelmezett elmélkedésben megközelítő, kolostorát élete folyamán el alig hagyó tudós szerzetes (később apát) és tanítványa, barátja, „másik fele”, a világ szenvedéseit és örömeit megtapasztaló, s megélt sorsát művekké, művészetté szublimáló, nyughatatlan vándor ugyanazt keresi: azt, ami van – nem az ego káprázatában, hanem a valóságban.

Mármost ezt az egész, végtelenül finom és összetett, revelatív és inspiráló gondolati konstrukciót lerángatni arra a primitív és alantas színvonalra, amelyen ez a film a maga színes, szagos, harsány (és – csak kapásból – Pasolini, Zeffirelli vagy A rózsa nevét jegyző Annaud munkáiból túlontúl ismerős) középkor-ábrázolásával együtt tartózkodik, és a fő problematikává a látens homoszexualitást tenni meg, ez a regénnyel szemben elkövetett bűn, a középszer tudattalan bosszúja az igazi kiválóságon, a maga lebutítottságában is valamilyen koherenciát azért igénylő filmet is agyoncsapó, tehetségtelen ötlet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.