Torrentmozi

Stefan és Oscar

Stefan Ruzowitzky: Narziss és Goldmund

  • 2022. május 11.

Kritika

Hermann Hesse első olvasásra igen filmszerűnek tűnő műveiből eleddig nem készült egyetlen, a gazdag képiségű szövegekhez méltó adaptáció sem.

A középszerű feldolgozások legfeljebb a dekoratív leckefelmondásig jutottak (Conrad Rooks: Sziddhárta, 1972; Fred Haines: A pusztai farkas, 1974 – e két produkció ért el nagyobb közönséget), Hesse többgyökerű, a nyugati (tradíció mivoltában felfogott keresztény, jungiánus) és a keleti, főként buddhista filozófiára egyaránt tekintő világfelfogását még csak megérteni sem próbálták, nemhogy átadni, közvetíteni. Most A pénzhamisítókkal 2007-ben Oscar-díjra érdemesített Stefan Ruzowitzky elégíti ki saját ambícióit a Nobel-díjas író, ha nem is fő, de talán (Magyarországon egészen biztosan) legnépszerűbb, egész generációk gondolkodását befolyásoló művének átszabásával. Mint Hesse műveinek java, a Narziss és Goldmund is az emberi élet értelmére, annak primer létezésen túlmutató, spirituális aspektusára kérdez rá. Az Istent az elvonulás biztosította, kiegyensúlyozott és az aszkézis által fegyelmezett elmélkedésben megközelítő, kolostorát élete folyamán el alig hagyó tudós szerzetes (később apát) és tanítványa, barátja, „másik fele”, a világ szenvedéseit és örömeit megtapasztaló, s megélt sorsát művekké, művészetté szublimáló, nyughatatlan vándor ugyanazt keresi: azt, ami van – nem az ego káprázatában, hanem a valóságban.

Mármost ezt az egész, végtelenül finom és összetett, revelatív és inspiráló gondolati konstrukciót lerángatni arra a primitív és alantas színvonalra, amelyen ez a film a maga színes, szagos, harsány (és – csak kapásból – Pasolini, Zeffirelli vagy A rózsa nevét jegyző Annaud munkáiból túlontúl ismerős) középkor-ábrázolásával együtt tartózkodik, és a fő problematikává a látens homoszexualitást tenni meg, ez a regénnyel szemben elkövetett bűn, a középszer tudattalan bosszúja az igazi kiválóságon, a maga lebutítottságában is valamilyen koherenciát azért igénylő filmet is agyoncsapó, tehetségtelen ötlet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.