Kiállítás

Szabadságvágy

A gyaloglás formái – a jelenlét beteljesítése

Kritika

A Knoll Galéria csoportos kiállítását a kurátor, Pilinger Erzsébet rendkívül erősen megtámogatja nem vizuális elemekkel.

Van a kiállításnak egy, a gyaloglás történét összefoglaló része, egy, a kortárs környezetre vonatkozó, igen kritikus koncepciója, olvashatunk (szerencsére nem a művek mellett, tehát opcionálisan) művészek írta szövegeket, s vannak olyan alkotások, amelyek további – feltárt vagy könnyen utánajárható – történelmi ismereteket kínálnak. Nagy ívű vállalkozás, hiszen a kiállításon hat alkotótól tíz mű látható.

A gyaloglás a (kurátori) definíció szerint a nyílt térben (köztük a természetben) történő szabad mozgást jelenti, s nem nehéz rájönni, hogy az egyetemes történelem során kiknek volt erre lehetőségük. A felsorolt példák mellett – az ókori filozófusok, a szerzetesek, a zarándokok, a filozófusok, a nemesemberek – arról is szó esik, hogy az egyes korokban mi volt a gyaloglás szerepe: a gondolkodás fejlesztése, a búskomorság gyógyítása, transzcendens élmények átélése, önvizsgálat vagy éppen hatalmi reprezentáció. A kortárs törekvések előfutáraként pedig a társadalmi kötöttségektől megszabadulni vágyó, magányos flâneur figuráját, illetve a fogyasztói szokásoknak ellenszegülő szituacionistákat látjuk, s ebből kifolyólag idesorolódnak a csoportos „gyaloglók”, azaz a túrázók és a demonstrálók is. Pilinger szerint „a biopolitika járvány utáni, új korszakában jelent meg a városi kószáló női változata, a flâneuse”, mégis, a kiállító művészek kétharmada nő.

Az alcím „illik” az összes műre: konkrét „gyaloglás” csak kettőn fedezhető fel, például Nemes Csaba Flâneur című festményén, amelyen egy fiatalember egy árpádsávos, magyar zászlós rudat hurcol a monokrómba borult kertek alatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.