Kiállítás

Szabadságvágy

A gyaloglás formái – a jelenlét beteljesítése

Kritika

A Knoll Galéria csoportos kiállítását a kurátor, Pilinger Erzsébet rendkívül erősen megtámogatja nem vizuális elemekkel.

Van a kiállításnak egy, a gyaloglás történét összefoglaló része, egy, a kortárs környezetre vonatkozó, igen kritikus koncepciója, olvashatunk (szerencsére nem a művek mellett, tehát opcionálisan) művészek írta szövegeket, s vannak olyan alkotások, amelyek további – feltárt vagy könnyen utánajárható – történelmi ismereteket kínálnak. Nagy ívű vállalkozás, hiszen a kiállításon hat alkotótól tíz mű látható.

A gyaloglás a (kurátori) definíció szerint a nyílt térben (köztük a természetben) történő szabad mozgást jelenti, s nem nehéz rájönni, hogy az egyetemes történelem során kiknek volt erre lehetőségük. A felsorolt példák mellett – az ókori filozófusok, a szerzetesek, a zarándokok, a filozófusok, a nemesemberek – arról is szó esik, hogy az egyes korokban mi volt a gyaloglás szerepe: a gondolkodás fejlesztése, a búskomorság gyógyítása, transzcendens élmények átélése, önvizsgálat vagy éppen hatalmi reprezentáció. A kortárs törekvések előfutáraként pedig a társadalmi kötöttségektől megszabadulni vágyó, magányos flâneur figuráját, illetve a fogyasztói szokásoknak ellenszegülő szituacionistákat látjuk, s ebből kifolyólag idesorolódnak a csoportos „gyaloglók”, azaz a túrázók és a demonstrálók is. Pilinger szerint „a biopolitika járvány utáni, új korszakában jelent meg a városi kószáló női változata, a flâneuse”, mégis, a kiállító művészek kétharmada nő.

Az alcím „illik” az összes műre: konkrét „gyaloglás” csak kettőn fedezhető fel, például Nemes Csaba Flâneur című festményén, amelyen egy fiatalember egy árpádsávos, magyar zászlós rudat hurcol a monokrómba borult kertek alatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.