Kiállítás

Szabadságvágy

A gyaloglás formái – a jelenlét beteljesítése

Kritika

A Knoll Galéria csoportos kiállítását a kurátor, Pilinger Erzsébet rendkívül erősen megtámogatja nem vizuális elemekkel.

Van a kiállításnak egy, a gyaloglás történét összefoglaló része, egy, a kortárs környezetre vonatkozó, igen kritikus koncepciója, olvashatunk (szerencsére nem a művek mellett, tehát opcionálisan) művészek írta szövegeket, s vannak olyan alkotások, amelyek további – feltárt vagy könnyen utánajárható – történelmi ismereteket kínálnak. Nagy ívű vállalkozás, hiszen a kiállításon hat alkotótól tíz mű látható.

A gyaloglás a (kurátori) definíció szerint a nyílt térben (köztük a természetben) történő szabad mozgást jelenti, s nem nehéz rájönni, hogy az egyetemes történelem során kiknek volt erre lehetőségük. A felsorolt példák mellett – az ókori filozófusok, a szerzetesek, a zarándokok, a filozófusok, a nemesemberek – arról is szó esik, hogy az egyes korokban mi volt a gyaloglás szerepe: a gondolkodás fejlesztése, a búskomorság gyógyítása, transzcendens élmények átélése, önvizsgálat vagy éppen hatalmi reprezentáció. A kortárs törekvések előfutáraként pedig a társadalmi kötöttségektől megszabadulni vágyó, magányos flâneur figuráját, illetve a fogyasztói szokásoknak ellenszegülő szituacionistákat látjuk, s ebből kifolyólag idesorolódnak a csoportos „gyaloglók”, azaz a túrázók és a demonstrálók is. Pilinger szerint „a biopolitika járvány utáni, új korszakában jelent meg a városi kószáló női változata, a flâneuse”, mégis, a kiállító művészek kétharmada nő.

Az alcím „illik” az összes műre: konkrét „gyaloglás” csak kettőn fedezhető fel, például Nemes Csaba Flâneur című festményén, amelyen egy fiatalember egy árpádsávos, magyar zászlós rudat hurcol a monokrómba borult kertek alatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.