Film

Halál kasmírpulóverben

Pedro Almodóvar: A szomszéd szoba

Kritika

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Nekünk, nézőknek ez egyszerre jó és rossz hír. A Fájdalom és dicsőség már sikerrel megmerítkezett a nehezebb témákban (Antonio Banderas személyesíti meg a rendező fizikai fájdalomtól és kétségektől gyötört alteregóját), a Strange Way of Life c. western rövidben pedig kísérletezik az angol nyelvű rendezéssel és azzal, hogy saját képére formálja az Americana ikonográfiáját. A szomszéd szobában ezeken az ösvényeken halad tovább, vegyes eredménnyel.

Martha (Tilda Swinton) valaha nyughatatlan haditudósító volt, most tisztes jómódban él New Yorkban, ám végső stádiumú méhnyakrákkal diagnosztizálják. Hirtelen ötlettől vezérelve felveszi a kapcsolatot régi barátjával és kollégájával, Ingriddel (Julianne Moore), aki sikeres írónőként szintén New Yorkban él, de az évek és eltérő karrierútjaik elsodorták őket egymástól. A halál közelsége ellenére újraegyesülésük meleg és szelíd (telítve a megszokott almodóvari élénk színpalettával) – ám Marthának van egy felkavaró utolsó kívánsága. Saját kezébe venné halálát, és szeretné, ha Ingrid vele lenne, amikor elmegy. Alkalmatlanabb cinkost nem is találhatna, hiszen a neurotikus Ingrid betegesen fél az elmúlástól… Minden nagyon almodóvaros: a melodrámai alaphelyzet, a vibráló színek és nagy érzelmek alatt megbúvó nehéz témák, a múlt elhallgatott titkai. Hogy a helyzetet tovább bonyolítsuk, a két nő egy Damian nevű férfin (John Turturro) is osztozott, aki ismét belép a képbe, sőt borús ökopesszimista nézeteit is magával hozza.

Minden stimmel, valami mégis hamisan cseng; a rendező komikusan melodrámai, mégis szívszorító mondatai kopogósak angolra ültetve, nehezen szabadulunk a gondolattól, hogy a szereplők eutanáziával kapcsolatos dilemmái valójában a felső tízezer problémái (és ezzel együtt számukra elérhető az opció), az esztétizálva bemutatott közelgő klímakatasztrófa és a Martha múltjából megidézett bagdadi harctéri románc pedig testidegen toldalékként fityegnek a cselekményen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.