Film

Halál kasmírpulóverben

Pedro Almodóvar: A szomszéd szoba

Kritika

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Nekünk, nézőknek ez egyszerre jó és rossz hír. A Fájdalom és dicsőség már sikerrel megmerítkezett a nehezebb témákban (Antonio Banderas személyesíti meg a rendező fizikai fájdalomtól és kétségektől gyötört alteregóját), a Strange Way of Life c. western rövidben pedig kísérletezik az angol nyelvű rendezéssel és azzal, hogy saját képére formálja az Americana ikonográfiáját. A szomszéd szobában ezeken az ösvényeken halad tovább, vegyes eredménnyel.

Martha (Tilda Swinton) valaha nyughatatlan haditudósító volt, most tisztes jómódban él New Yorkban, ám végső stádiumú méhnyakrákkal diagnosztizálják. Hirtelen ötlettől vezérelve felveszi a kapcsolatot régi barátjával és kollégájával, Ingriddel (Julianne Moore), aki sikeres írónőként szintén New Yorkban él, de az évek és eltérő karrierútjaik elsodorták őket egymástól. A halál közelsége ellenére újraegyesülésük meleg és szelíd (telítve a megszokott almodóvari élénk színpalettával) – ám Marthának van egy felkavaró utolsó kívánsága. Saját kezébe venné halálát, és szeretné, ha Ingrid vele lenne, amikor elmegy. Alkalmatlanabb cinkost nem is találhatna, hiszen a neurotikus Ingrid betegesen fél az elmúlástól… Minden nagyon almodóvaros: a melodrámai alaphelyzet, a vibráló színek és nagy érzelmek alatt megbúvó nehéz témák, a múlt elhallgatott titkai. Hogy a helyzetet tovább bonyolítsuk, a két nő egy Damian nevű férfin (John Turturro) is osztozott, aki ismét belép a képbe, sőt borús ökopesszimista nézeteit is magával hozza.

Minden stimmel, valami mégis hamisan cseng; a rendező komikusan melodrámai, mégis szívszorító mondatai kopogósak angolra ültetve, nehezen szabadulunk a gondolattól, hogy a szereplők eutanáziával kapcsolatos dilemmái valójában a felső tízezer problémái (és ezzel együtt számukra elérhető az opció), az esztétizálva bemutatott közelgő klímakatasztrófa és a Martha múltjából megidézett bagdadi harctéri románc pedig testidegen toldalékként fityegnek a cselekményen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.