Tévésorozat

Szabó, baka, kém

The New Look

Kritika

Hogyan válhatott a II. világháború kulcsfontosságú alakjává egy divattervező? Miért hízelegtek nagy hatalmú német vezetők egy töpörödött francia nőnek?

És miért volt kulcsfontosságú, hogy az elnyomásban tartott ország divatszakemberei inkább bezárják az üzletet, mint hogy ruhát készítsenek az elnyomóiknak? Az Apple TV új sorozatában az eszme és a gyakorlatiasság csap össze, hogy eldőljön, melyikük definiálhatja újra a „túlélés” fogalmát.

Christian Diornak világszerte elismert divattervezőként is szembe kell néznie azzal a döntésével, hogy a háború alatt a náciknak készített ruhát, miközben Coco Chanel passzív ellenállóként nemcsak a gardróbokba, de a francia szívekbe is belopta magát. Azonban mindenkinek van gyenge pontja, s az kiszolgáltatottá teszi őt a zsarnokok előtt. A nő, megszédülve a náci hatalom ízétől, egy sármos tiszt mellett találja magát, aki rákényszeríti, hogy befolyását használva ügynöknek álljon. A még testtartásában is megtört férfi eközben, bár csak lapulni és dolgozni vágyna, akaratlanul is az ellenállás aktív tagjává válik, hogy húgát megvédje. Bár mindkettőjük célja a munkájukkal felemelni a földbe tiport országot, de míg Dior a családja túléléséért küzd, Chanel a neve fennmaradásáért kacérkodik a halállal.

A háborút intellektuális irányból megközelíteni mindig jó üzlet, egyrészt felszenteli az agressziót, másrészt a brutalitást és a művészetet szembeállítva az egészet bevonja egyfajta dekadens romantika, amelyet a széria szürkéskék képi világa és a háború sújtotta Párizs hangulata is tovább erősít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.