Lemez

Szerelem határok nélkül

Red Hot Chili Peppers: Unlimited Love

Kritika

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Készült vele két nem különösebben izgalmas lemez (I’m With You, The Getaway), és aki látta őket például Bécsben 2011-ben, joggal érezhette, hogy valami fontos hiányzik a produkcióból.

Nem lehet tudni, hogy Klinghoffer sejtette-e, mi van Flea SMS-e mögött, amikor a basszusgitáros áthívta magához 2019 végén, de ahogy belépett, és a házigazda mellett meglátta az énekest, Anthony Kiedist és a dobost, Chad Smith-t, egyből tudta, hogy eljött a régóta rettegett pillanat. Későbbi elmondása szerint gyászhírként élte meg az elbocsátást, de nem haragudott meg a többiekre, és sok sikert kívánt nekik. Biztosan szar lehet neki, hogy rengetegen örülnek a távozásának, viszont egész biztosan komoly kárpótlást jelenthet számára, hogy azóta bekerült a Pearl Jambe turnézenészént.

John Frusciante először 1992-ben hagyta ott a Red Hotot, méghozzá drogproblémák miatt, és kisebb csoda, hogy túlélte a 90-es éveket. 1998-ban megtisztulva tért vissza, hogy aztán egy évtizedre rá ismét távozzon. Másodjára már nem a kábítószerek, hanem a szellemi/zenei/személyes kiégés miatt lépett ki: olyan szinten csömörlött meg a rockzenétől, hogy egy évtizeden át szinte egyáltalán nem vett gitárt a kezébe. Elektronikus alapú lemezeket adott ki, és pont akkor támadt megint hiányérzete a hathúros hangszer iránt, amikor ismét lógni kezdett Flea-vel. A zenekar ekkor már egy ideje dolgozott a 12. lemezén, és mivel Klinghofferrel nem haladt jól a dalszerzés, úgy döntöttek, hogy visszahívják Frusciantét. Az RHCP George Martinja, Rick Rubin is újra színre lépett – az együttes ötödik tagjának tekinthető producer nem működött közre a 2016-os The Getaway-en, de a klasszikus felállás hírére ő is az első szóra csatlakozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.