Lemez

Szerelem határok nélkül

Red Hot Chili Peppers: Unlimited Love

Kritika

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Készült vele két nem különösebben izgalmas lemez (I’m With You, The Getaway), és aki látta őket például Bécsben 2011-ben, joggal érezhette, hogy valami fontos hiányzik a produkcióból.

Nem lehet tudni, hogy Klinghoffer sejtette-e, mi van Flea SMS-e mögött, amikor a basszusgitáros áthívta magához 2019 végén, de ahogy belépett, és a házigazda mellett meglátta az énekest, Anthony Kiedist és a dobost, Chad Smith-t, egyből tudta, hogy eljött a régóta rettegett pillanat. Későbbi elmondása szerint gyászhírként élte meg az elbocsátást, de nem haragudott meg a többiekre, és sok sikert kívánt nekik. Biztosan szar lehet neki, hogy rengetegen örülnek a távozásának, viszont egész biztosan komoly kárpótlást jelenthet számára, hogy azóta bekerült a Pearl Jambe turnézenészént.

John Frusciante először 1992-ben hagyta ott a Red Hotot, méghozzá drogproblémák miatt, és kisebb csoda, hogy túlélte a 90-es éveket. 1998-ban megtisztulva tért vissza, hogy aztán egy évtizedre rá ismét távozzon. Másodjára már nem a kábítószerek, hanem a szellemi/zenei/személyes kiégés miatt lépett ki: olyan szinten csömörlött meg a rockzenétől, hogy egy évtizeden át szinte egyáltalán nem vett gitárt a kezébe. Elektronikus alapú lemezeket adott ki, és pont akkor támadt megint hiányérzete a hathúros hangszer iránt, amikor ismét lógni kezdett Flea-vel. A zenekar ekkor már egy ideje dolgozott a 12. lemezén, és mivel Klinghofferrel nem haladt jól a dalszerzés, úgy döntöttek, hogy visszahívják Frusciantét. Az RHCP George Martinja, Rick Rubin is újra színre lépett – az együttes ötödik tagjának tekinthető producer nem működött közre a 2016-os The Getaway-en, de a klasszikus felállás hírére ő is az első szóra csatlakozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.