Lemez

Szerelem határok nélkül

Red Hot Chili Peppers: Unlimited Love

Kritika

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Készült vele két nem különösebben izgalmas lemez (I’m With You, The Getaway), és aki látta őket például Bécsben 2011-ben, joggal érezhette, hogy valami fontos hiányzik a produkcióból.

Nem lehet tudni, hogy Klinghoffer sejtette-e, mi van Flea SMS-e mögött, amikor a basszusgitáros áthívta magához 2019 végén, de ahogy belépett, és a házigazda mellett meglátta az énekest, Anthony Kiedist és a dobost, Chad Smith-t, egyből tudta, hogy eljött a régóta rettegett pillanat. Későbbi elmondása szerint gyászhírként élte meg az elbocsátást, de nem haragudott meg a többiekre, és sok sikert kívánt nekik. Biztosan szar lehet neki, hogy rengetegen örülnek a távozásának, viszont egész biztosan komoly kárpótlást jelenthet számára, hogy azóta bekerült a Pearl Jambe turnézenészént.

John Frusciante először 1992-ben hagyta ott a Red Hotot, méghozzá drogproblémák miatt, és kisebb csoda, hogy túlélte a 90-es éveket. 1998-ban megtisztulva tért vissza, hogy aztán egy évtizedre rá ismét távozzon. Másodjára már nem a kábítószerek, hanem a szellemi/zenei/személyes kiégés miatt lépett ki: olyan szinten csömörlött meg a rockzenétől, hogy egy évtizeden át szinte egyáltalán nem vett gitárt a kezébe. Elektronikus alapú lemezeket adott ki, és pont akkor támadt megint hiányérzete a hathúros hangszer iránt, amikor ismét lógni kezdett Flea-vel. A zenekar ekkor már egy ideje dolgozott a 12. lemezén, és mivel Klinghofferrel nem haladt jól a dalszerzés, úgy döntöttek, hogy visszahívják Frusciantét. Az RHCP George Martinja, Rick Rubin is újra színre lépett – az együttes ötödik tagjának tekinthető producer nem működött közre a 2016-os The Getaway-en, de a klasszikus felállás hírére ő is az első szóra csatlakozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.