Lemez

Szűk ösvény

Brahms: Complete Symphonies – Adam Fischer – Danish Chamber Orchestra

Kritika

Noha manapság 70–80 fős szimfonikus zenekaroktól halljuk Brahms szimfóniáit, a maguk idejében kisebb erők szólaltatták meg ezeket a remekműveket. Az I. szimfónia őspremierjén muzsikáló karlsruhei együttes mindössze 49 főt számlált, a meiningeni udvari zenekar, amely a szerző vezényletével mutatta be a négyes számút, 48-at.

Nemcsak a zenekarok létszáma növekedett százötven év alatt, hanem a hangszerek hangereje is, a késő romantika dús, túláradó hangzásideálja pedig visszahatott az első- és másodgenerációs romantikusok műveire is. Fischer Ádám és a 25 éves Danmarks Underholdnings­orkester (Dán Kamarazenekar) e háromlemezes kiadvánnyal arra tesz kísérletet, hogy megmutassa, hogyan szólhattak a Brahms-szimfóniák a maguk idejében.

Persze ki tudná megmondani, hogy mire gondolt a költő? Nem ritkaság, hogy már a 19. századi műveket is utoléri a historizálás igénye: Schiff András és az Orchestra of the Age of Enlightenment (A Felvilágosodás Korának Zenekara) például a két Brahms-zongoraversenyt játszotta lemezre korhű hangszereken. Fischer Ádám valójában nem is az Arany János-i kérdésre akar választ adni. Több mint két évtizede dolgozik együtt a dánokkal, és elsősorban arra törekszik, hogy izgalmas interpretáció szülessen, ez jobban érdekli, mint a történeti hitelesség. Egyike azoknak a karmestereknek, akik Haydn összes szimfóniáját lemezre vették, később ugyanezt megcsinálta Mozart, illetve Mahler összes szimfóniájával, két éve pedig – szintén a dán együttessel – megjelent a Beethoven-szimfóniaciklus is, amely frissen tálalta az ezerszer hallott műveket. Brahmsot ugyancsak nehéz újdonságként elmesélni. A zeneszerző művei töretlen népszerűségnek örvendenek, pedig személyéhez nem kötődnek izgalmas mítoszok és legendák, életműve stabilan áll, noha a maga korában is konzervatívnak tartották az újító forradalmárok, Liszt és Wagner ellenében. Brahms, anélkül, hogy ezt számos kortársához hasonlóan hangoztatta volna, értett az emberi lélekhez, és gyönyörű zenét írt. Ennyi épp elég a halhatatlansághoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.